En OECD-rapport fra 2016 anslår at opp mot 5 prosent av alle varer som importeres til EU er forfalskninger. Dette tilsvarer en verdi på mer enn 800 milliarder kroner.

Den samme rapporten slår fast at 84,5 prosent av alle de beslaglagte forfalskningene stammer fra Kina og Hong Kong.

I følge EUs Intellectual Property Office (EUIPO), er sko, skinnprodukter, elektronikk og klokker de vanligste forfalskningene.

Annonse

Vi søker ein jurist med interesse for forvaltingsrett og personvern

Lite håndfast fra EU

Om det er frykt for Kinas handelsmakt som får EU-kommisjonen til å gå stille i dørene, sies det ikke noe om. Men bransjeaksjonen «Sammen mot forfalskninger» er i hvert fall dypt skuffet over hva EU har valgt å legge på bordet.

Da den såkalte Intellectual Property-pakken nylig ble lagt frem i Brussel, inneholdt den noen nye retningslinjer for tolkning av IP-direktivet fra 2004 - men få forslag til konkret immaterialrettslig lovgivning.

Frivillig innsats

I stedet sier Kommisjonen at den skal «oppfordre industrien til å bekjempe IPR-krenkelser», «støtte bransjeledede initiativer», og «styrke samarbeidsprogrammer med tredjeland» som «Kina, Sydøstasia og Latin-Amerika».

Det er for øvrig ingen latinamerikanske land på OECDs topp ti-liste over land som genererer forfalskninger. Foruten Kinas og Hong Kongs 84,5 prosent, er de største landene Tyrkia, Singapore, Thailand og India, med til sammen 8 prosent.

Annonse

Konsernadvokat / Group Legal Counsel

- Tapt sjanse

De 80 selskapene i «Sammen mot forfalskninger» skriver at Kommisjonens tiltak i sin nåværende form «hverken vil styrke det eksisterende rammeverket eller forhindre forfalskninger».

Lederen for European Brands Association, Michelle Gibbons, kaller tiltakene «langt fra tilstrekkelige», og selskapene kaller forslaget «en tapt sjanse». Bransjen ba i mai kommisjonen om å legge frem et forslag som «sikrer at alle ledd i distribusjonskjeden» tar del i arbeidet mot forfalskninger, men det fikk de altså ikke.

Hvilke ledd i kjeden de spesielt siktet til, ble ikke utdypet, men forfalskningene fraktes i hovedsak fra Kina til Europa på båt. Merkevareindustrien har derfor lenge jobbet for å få shippingindustrien med på en «Declaration of Intent to Prevent the Maritime Transport of Counterfeit Goods».

I følge Fortune har det vært antydet at 90 prosent av alle sko som selges på den kinesiske gigant-nettbutikken Alibaba, er forfalskninger.