"I granskinger (...) er kvaliteten på konsekvensvurderingene når nytt regelverk fremmes, blant annet for næringslivet, blitt kritisert. Regjeringen ønsker derfor å innføre en ny kontrollmekanisme i form av et såkalt regelråd for næringslivet for å sikre bedre etterlevelse av utredningsinstruksen", het det da regjeringen etablerte "Regelrådet" i 2015.

Nå får justisministeren dette Regelrådet rett i fleisen.

Finansavtaleloven
Skjermbilde fra høringsuttalelsen

Regelrådet har nemlig gjennomgått Justisdepartementets 230 sider lange notat om ny finansavtalelov, og dommen over lovavdelingens arbeid er ikke nådig:

Annonse

Har du erfaring innen eiendom og prosedyre? Vi søker ny konsernadvokat

- Alvorlig

"Regelrådet finner at forslaget ikke er tilstrekkelig utredet, jf. kravene i utredningsinstruksen punkt 2-1 og 2-2. Regelrådet vil særlig fremheve den manglende beskrivelsen av berørte aktører og næringer, og deres struktur. Videre vil Regelrådet påpeke at den manglende beskrivelsen av konsekvensene ved et utvidet materielt virkeområde er alvorlig", heter det i høringsuttalelsen som er oversendt til justisdepartementet.

Regelrådet
Regelrådet ledes av Sandra Riise (tidligere adm.dir. Regnskap Norge). Joar Grimsbu (partner i Arntzen de Besche) er nestleder. I tillegg er Siri Pettersen Strandenes (prof. i samf.øk. NHH) og Øystein Moan (kons.dir. Visma) medlemmer. Just Hjalmar Johansen (rådmann) og Gry Agnete Alsos (professor ) er varamedlemmer.

Den nye finansavtaleloven skal dels implementere tre EU-direktiver i norsk rett, og dels "modernisere" loven.

"Regelrådet vil påpeke at ved et så omfattende lovarbeid burde det vært nedsatt et lovutvalg", heter det i uttalelsen.

Les hele høringsuttalelsen her

Styrker låntakerne

Blant lovforslagene i notatet er en rekke endringer som vil styrke lånekundenes posisjon på bankenes bekostning. Blant annet skal bankene gjøres objektivt ansvarlig for tap som skyldes brudd på lov eller forskrift, og bankene vil i større grad risikere å måtte bære tap som følge av uvettig opptak av forbrukslån.

"Regelrådet har forståelse for at uttømmende beregninger av konsekvensene av (...) forslaget er uhensiktsmessig, men konsekvensene burde vært beskrevet og det kunne vært gitt eksempler på kostnadene for de ulike aktørene", heter det i uttalelsen.

Annonse

Konsernadvokat / Group Legal Counsel

Kritisert av BA-HR

Flere av innvendingene som nå kommer fra Regelrådet er allerede reist av fagfolk. BA-HR oppfordret allerede i september banknæringen til å engasjere seg i høringsrunden for å "sikre en avklaring av de prinsippspørsmål og uklarheter som lovforslaget reiser".

"Lovutkastet innfører dessuten flere nye bestemmelsene som ikke er nærmere kommentert i høringsnotatet, og som det er vanskelig å forstå rekkevidden av", skrev BA-HR i sitt nyhetsbrev da lovforslaget kom.

- Kjærkomment bidrag

Advokat Markus Nilssen i BA-HR sier til Rett24 at han håper dette vil innebære ytterligere utredninger av lovforslaget.

- Finansavtaleloven har siden 1999 hatt stor praktisk betydning for både banknæringen og bankkundene. Når man reviderer et såpass sentralt lovverk, er det selvsagt viktig at dette gjøres skikkelig. Gitt de potensielle konsekvensene for finansnæringen må man kunne forvente at endringer i gjeldende rett blir grundig utredet og særskilt begrunnet. Vi syntes ikke lovutkastet lyktes helt med dette, og Regelrådets høringsuttalelse er slik sett et kjærkomment bidrag, sier Nilssen.