Regjeringen nedsatte våren 2016 et utvalg for å utrede og foreslå fremtidig organisering av politiets særorganer og nasjonale beredskapsressurser. Analysen skulle vurdere effektiviseringstiltak og forbedringspunkter, og anbefale tiltak tilpasset nærpolitireformen.

Utvalget, ledet av kartverksdirektør Anne Cathrine Frøstrup, leverte sin utredning våren 2017. Der foreslo flertallet en rekke tiltak som i høringsrunden har fått kjølig mottagelse.

Annonse

Fag- og opplæringsansvarlig tung tvang (vikariat), Namsfogden i Innlandet

Fjerne Økokrim

Blant de mer kontroversielle forslagene fra utvalget, er å slå sammen Økokrim og Kripos. Utvalget foreslår videre å flytte miljøkrimavdelingen, som i dag ligger i Økokrim, til Trondheim.

8. desember varslet justisminister Per-Willy Amundsen (FrP) at noen ny reform ikke vil bli aktuelt på flere år. Først en uke senere leverte Riksadvokatembetet sin høringsuttalelse, og der ber Tor-Aksel Busch om at Regjeringen utvetydig slår fast at forslaget ikke vil bli fulgt opp.

Riksadvokaten frykter at en venteperiode vil gå ut bemanningen:

«Riksadvokatens klare tilråding er at særorgansutredningen ikke følges opp. Det er viktig at dette blir kommunisert på en god måte, slik at nøkkelpersonell som har den kompetanse man ønsker ikke får følelsen av at det hele er satt "på vent". (...) Etter vårt syn vil det være meget klokt om departementet nå tilkjennegir at Økokrim og utrykningspolitiet, formentlig også PU, skal bestå.»

Miljøkrim til Trondheim

Heller ikke forslaget om å flytte miljøkrimavdelingen til Trondheim faller i god jord. Riksadvokaten mener forslaget mangler faglig begrunnelse ut over at Miljødirektoratet og Direktoratet for arbeidstilsynet er plassert i Trondheim. Å flytte dette miljøet til Trøndelag politidistrikt vil innebære fare for å sette dette viktige arbeidet tilbake en årrekke, skriver Busch.

Han får støtte fra dyrevernorganisasjonen NOAH, som mener miljøkrimavdelingen i Økokrim på alle måter har vist seg å inneha den beste kompetansen på miljøkrimområdet. NOAH skriver:

«I tillegg har Økokrim bidratt i vesentlig grad til å få flere av miljøkrimsakene og noen av de største dyrekrimsakene til domstolene, hvor vellykket påtale har ført til dommer. (...) NOAH finner det vanskelig å forstå hvorfor utvalgets flertall har bestemt seg for å omorganisere etterforskning- og påtaleansvar for store miljøkriminalitetssaker.»

Annonse

Vi styrker Haavinds satsning på fiskeri og havbruk og ser etter flere dyktige kollegaer i Oslo og Bergen!

Advokatene positive

Advokatforeningen er den høringsinstansen som har uttrykt mest sympati med utvalgets utredning. For Advokatforeningen er det imidlertid ikke organiseringen, men skillet mellom etterforskning og påtale, som er utslagsgivende:

«Advokatforeningen finner ikke tilstrekkelig grunn til å ta stilling til spørsmålet om det vil være riktig ut fra alle relevante hensyn å slå sammen Økokrim og Kripos. Dette er et spørsmål med en lang rekke organisatoriske implikasjoner. (...) Advokatforeningen vil imidlertid med styrke fastholde sine tidligere uttalelser om behovet for å sikre bedre en uavhengig og mest mulig objektiv vurdering av påtaleavgjørelsene i de sakene som i dag behandles av Økokrim. Selv om synspunktene om rettssikkerhet og objektivitet med fordel kunne vært utviklet videre i utvalgets utredning, jfr. særlig det som er nevnt ovenfor om senere års forskning om tunnelsyn og bekreftelsesfeller, så gir flertallet klart uttrykk for det samme syn som Advokatforeningens medlemmer og representanter har hevdet gjennom en årrekke.»

Advokatforeningen skriver at de slutter seg til Aftenposten-redaktør Harald Stanghelles analyse og anbefaling fra 3. november i høst.