På vegne av selskapet bak pulveret, har advokat Per Danielsen begjært en midlertidig forføyning om at TV 2 avpubliserer to nettartikler.
Bakgrunnen er et innslag på TV 2 fra november i fjor, med tittelen «HELSEKONTROLLEN AVSLØRER PYRAMIDESELSKAP: Tjener millioner på sukkerpulver».
Avslag
Selskapet mener TV 2s henvisning til pyramidesalg er ærekrenkende, og skal ha fått flere tusen avbestillinger i kjølvannet av TV 2s reportasje. Nå har byfogden i Oslo avslått begjæringen.
«Det ville være å rette baker for smed om TV 2 skulle undergis kritikk for sin avslørende journalistikk knyttet til dekning av tvilsomme reklamekampanjer som PM-konsernet og deres fremste selgere til syvende og sist høster økonomiske frukter av», heter det i kjennelsen.
«Triangelformet byggverk»
Dommer Terje Reinholt Johansen går originalt til verks når det drøftes hvorvidt det i dette tilfellet er dekkende å bruke pyramidebegrepet om selskapets virksomhet, og om dette i så fall er ærekrenkende:
«Til tider er en pyramide kun en pyramide. Et triangelformet byggverk med dets gitte struktur; i bunnen stor og flat og på toppen tynn og spiss. Toppen av pyramiden er sikret takket være hvert enkelt lag av underliggende fundament som øker i flate desto lenger ned i pyramidestrukturen man kommer», heter det i avgjørelsen.
Etter en lengre drøftelse kommer retten til at pyramiden i dette tilfellet er et verdiutsagn, og at det er «vanskelig å finne god rettslig dekning for anførselen om at den som omtaler en selskapsstruktur som «pyramide» her til lands, dermed også beskylder virksomheten for å begå straffbare handlinger etter norsk straffelovgivning.»
Varsler søksmål
Pulverselskapets prosessfullmektig Per Danielsen sier til DN at selskapet, PM International, vil kreve 50 millioner av TV2 som følge av TV-programmet.
TV 2s prosessfullmektig Jon Wessel-Aas sier til Rett24 at TV 2 etter deres syn ikke har publisert noe som er rettsstridig.
– Vi er ikke overrasket over denne kjennelsen, og vi er fornøyde med at retten har sett forskjellen på fortjenestfull, kritisk forbrukerjournalistikk og ærekrenkelser – i tillegg til å se at krav om sensur ikke er måten å møte kritikk på, sier Wessel-Aas.