Alle som har fått varer levert på døren av Bring har sett de karakteristiske fargene og logoene på biler og uniformer. Det visuelle uttrykket betyr imidlertid ikke nødvendigvis at budet som står i døren er ansatt i det statseide selskapet Bring, eller Posten, som det het i gamle dager.

Bring kjøper nemlig inn budtjenester fra en lang rekke småselskaper, som får betalt på provisjon for hva de leverer. Nå har seks av disse leverandørene, flere av dem enkeltmannsforetak, slått seg sammen i et søksmål mot logistikkgiganten Bring Courier & Express AS.

Årsaken er at de mener å ha avslørt at de gjennom mange år har fått mindre betalt enn de egentlig skulle.

Brukte to priser

– Det er utvilsomt snakk om betydelig beløp. For mange av disse underleverandørene handler det om livsgrunnlaget – forskjellen mellom å få endene til å møtes eller ikke, sier Nanette Arvesen fra Thommessen, som har prosedert saken på vegne av budene.

a
Nanette Arvesen, Thommessen.

Kjernen i striden har vært at avtalen mellom budene og Bring sier at budene skal motta 70 prosent av «av transportørgrunnlaget for de utførte oppdrag (provisjon)». Den typiske situasjonen er at budet får i oppdrag å levere en vare kunden har bestilt fra for eksempel IKEA. Konflikten oppsto da budene skjønte at Bring opererte med to leveringspriser: Én som ble brukt som grunnlag for å beregne provisjon, og en annen – høyere – pris, som ble fakturert til kundene som betaling for levering.

Mellomlegget beholdt Bring i sin helhet.

– Underleverandørene som er involvert i denne saken, er bare noen få av dem som Bring systematisk har underbetalt over en tiårsperiode. Det er mange flere som har vurdert å være med i søksmålet, men som ikke har turt, sier Arvesen.

Avviser kontraktsbrudd

Bring har fra sin side avvist at dette kan karakteriseres som underbetaling. De mener beregningsmetoden følger direkte av avtalen budene har signert, og at budene har misforstått dersom de trodde provisjonen skulle beregnes av hva sluttkundene faktisk betalte.

Argumentet er at budsystemet er en komplisert logistikkprosess, der selve den fysiske leveringen bare utgjør en del av kostnaden kunden skal betale for. Den øvrige logistikken er det Bring selv som yter. Derfor opererer avtalen med en «unit price», som brukes til å beregne provisjon, og en «customer price», som faktureres til mottakeren.

Dette overbeviser ikke Oslo tingrett, som onsdag ga budene medhold og fulle sakskostnader. Tingretten skriver:

«Dersom man legger til grunn Brings oppfatning om hvordan avtalen skal forstås, er det rettens oppfatning at bruken av ordet «provisjon» er direkte villedende. Når en Leverandør skal motta 70 % provisjon av et gitt grunnlag og avtalemotparten dermed skal beholde 30 %, trekker det etter rettens oppfatning klart i retning av at en på forhånd definert inntekt – her gjennom avtalen med Brings kunder - skal fordeles mellom partene. En slik provisjonsordning gir liten mening dersom Bring først skal motta 30 % av en pris de står fritt til å definere, for deretter å berettige seg selv 100 % av mellomlegget til prisen mot kunden.»

Budenes advokat pekte i retten på at ingen av budene har norsk som morsmål, og mente Bring, som den sterke, profesjonelle parten, burde klargjort sin avtaleforståelse. Tingretten svarer:

«Etter rettens oppfatning var det Brings ansvar å forklare at bruken av ordet provisjon avviker fra en alminnelig oppfatning av en provisjonsmodell. Det er Bring som har utformet modellen og som dermed står nærmest til å klargjøre dersom avtalen skal forstås på en måte som er i strid med alminnelig forståelse.»

En tidligere trafikkleder hos Bring, som vitnet i retten, forklarte at systemet med to forskjellige priser aldri ble formidlet til budene «i frykt for at det skulle bli opprør».

Får millioner

Konklusjonen er at budene nå får etterbetalt store summer, beregnet ut fra at de har fått rundt 10 prosent for lite betalt over mange år. En av saksøkerne tilkjennes over seks millioner kroner. Totalt får de seks budene nesten 15 millioner kroner på deling.

– Bring Courier & Express AS er uenig i dommen fra tingretten, og vurderer nå om den skal ankes, sier Brings prosessfullmektig i saken, Rasmus Asbjørnsen fra Haavind.

Arvesen sier det er mange andre bud som er i samme situasjon, enn de seks som gikk til sak.

– Det har sittet langt inne for dem å gå til sak mot en stor statlig aktør, og veien frem til dom har ikke vært enkel. Gleden har derfor vært stor over at leverandørene endelig har fått fullt medhold i at Brings honorering har vært i strid med den avtalte provisjonsmodellen. Dersom det blir en ankerunde, forventer vi nok at det er flere underleverandører som vil ønske å bli med når man har en så solid dom fra tingretten i bunn. Vi håper imidlertid at vi slipper en ankerunde og at Bring, som offentlig aktør, retter seg etter dommen og gjør opp for seg, sier Arvesen.