Smiseth sier i en pressemelding fra Juristforbundet at han ønsker å gjøre foreningen mer synlig i samfunnsdebatten, samt jobbe for at de første to statsmaktene skal lytte til den tredje.

Smiseth overtar vervet etter sorenskriver Torbjørn Saggau Holm ved Vestre Finnmark tingrett.

Annonse

Arbeidsrettsadvokat til internasjonalt advokatfirma

– I min tid som leder vil jeg særlig trekke frem to saker Dommerforeningen skal jobbe for. Det ene er å verne om rettsstaten og sikre tilliten til uavhengige dommere og domstoler – en oppgave som blir stadig viktigere i lys av samfunnsutviklingen, både nasjonalt og internasjonalt. Det andre er å sørge for at domstolene og dommernes arbeid organiseres slik at vi kan levere rettsavgjørelser med høy kvalitet og høy tillit. Dommernes arbeidsvilkår er under press, og Norge er blant landene i Europa som bruker minst penger på den tredje statsmakt. Vi må ha tilstrekkelig finansiering og bemanning til å utføre samfunnsoppdraget vårt. I tillegg mangler nesten alle landets rettsbygninger sikkerhetskontroll, til tross for kjent sikkerhetsrisiko for parter, aktører, publikum og ansatte. Det er en situasjon politikerne ikke kan sitte stille og se på, skriver Smiseth i en pressemelding.

Dommerforeningen representerer rundt 95 prosent av alle landets dommere, og det nye styret består av – foruten Smiseth:

  • Maria Engøy Duna, nestleder (Romerike og Glåmdal tingrett)
  • Knut Erik Sæther (Høyesterett)
  • Cathrine Fossen (Gudbrandsdal tingrett)
  • Ragnhild Ryssdal Vada (Frostating lagmannsrett)
  • Jostein Johannessen (Agder tingrett)
  • Maren-Elisabet Nilsen-Nygaard (Salten og Lofoten tingrett)
  • Trond Øyvind Svendsen (Sør-Rogaland tingrett)
  • Ingvild Hornburg (Oslo tingrett)