En 16-dobling i antall lovhjemler de siste 20 årene, har gitt staten flere muligheter til å ilegge bedrifter overtredelsesgebyrer. Denne utviklingen utfordrer rettssikkerheten til næringslivet. Regnskap Norge har bedt Stortinget ta dette på alvor. Nå blir vi hørt.

Stortingets justiskomite behandlet rett før fellesferien en ny lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven). Både samfunnet generelt og offentlig forvaltning har gjennomgått betydelige endringer siden gjeldende forvaltningslov ble vedtatt for snart 60 år siden. Det er denne loven som regulerer rammene for myndighetenes mulighet til å ilegge såkalte «administrative sanksjoner».

Mangler ressurser

Regnskap Norge er opptatt av å bidra til forutsigbare rammebetingelser for næringslivet, blant annet for å sikre rettssikkerheten. Over tid har vi sett en bekymringsfull utvikling i bruk av administrative sanksjoner. Dette var bakgrunnen for at vi i fjor fikk utarbeidet en rapport som kartla utviklingen på dette området.

Det som overrasket i kartleggingen vi gjorde, var at den avdekket at myndighetene ikke har en samlet oversikt over overtredelsesgebyr og andre sanksjoner rettet mot næringslivet. Det finnes heller ingen fullstendig oversikt over antall klager og utfallet av disse. Vi ser også bukken som passer havresekken når samme eller overordnet organ behandler klagen de selv har vedtatt. Når det også er store variasjoner i hvordan størrelsen på gebyret regnes ut, og i noen tilfeller også usikkerhet rundt grunnlaget for gebyret, truer det bedriftenes rettssikkerhet.

En følge av dette er at bedrifter i tilfelle må gå til rettssak for å prøve gebyrets berettigelse og størrelse. Det koster, og for mange bedrifter så mye at de ikke har nok ressurser til å ta kampen.

Erkjenner problemet

I vedtaket Justiskomiteen fattet før fellesferien, er det godt å registrere Justiskomiteens erkjennelse av problemet. Det viktigste er imidlertid at komiteens vedtak innebærer tydeligere innramming i bruk av administrative sanksjoner og tettere oppfølging av utviklingen fremover. Dette vil utvilsomt bidra til å styrke rettssikkerheten til næringslivet. 

Fra Regnskap Norges side er vi enig i det som ble påpekt i forbindelse med komiteens behandling:

«En bedre regulering i bruk av administrative sanksjoner er nødvendig for å sikre at den moderne forvaltningens virkemiddelbruk balanseres med tydelige rettssikkerhetsgarantier. Dette er en forutsetning for å bevare tilliten til forvaltningen og styrke rettsstatens legitimitet.» 

Regnskap Norge ser nå frem til at regjeringen følger opp stortingets vedtak om å sørge for at rettsikkerheten til næringslivet ivaretas når staten ilegger administrative sanksjoner. Dette bør skje raskt.