60 millioner kroner fra Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning, og 8 millioner i bonus fra Universitetet i Oslo.

Det er gevinsten CELL-prosjektet ved juridisk fakultet innkasserer, etter at det i går ble kunngjort hvem som tildeles status som «Senter for fremragende utdanning».

Tildelingen skjer etter at alle søkerne er blitt vurdert av et internasjonalt ekspertpanel, i en prosess der også fagmiljøene utenfor fakultetet er blitt intervjuet.

– Det har vært en fantastisk dag. Det er kommet gratulasjoner ikke bare fra universitetet, men også fra domstolene, advokatbransjen og flere steder. Dette er en viktig dag for hele den juridiske profesjonen, sier professor Malcolm Langford.

Annonse

Har du erfaring innen eiendom og prosedyre? Vi søker ny konsernadvokat

Ny læringsform

Prosjektet som nå kan offisielt kan kalle seg fremragende, bunner i at juridisk fakultet ønsker å bevege seg bort fra den klassiske fag-på-fag til man har vært gjennom alt, og mer mot det de kaller erfaringsbasert læring. Det innebærer mer fokus på praktiske ferdigheter.

Nytt er at studentene skal gjennom nye erfaringsbaserte oppgaver for hvert semester, som tester studenters muntlige, digitale, kliniske og skriftlige ferdigheter. Oppgavene blir alt fra simulerte forhandlinger, prosedyrer, etiske dilemmaer og digitale avtaler, til reelt arbeid med saksbehandling, arbeid med høringer, jussformidling og så videre.

CELL-prosjektet, som står for Centre on Experiential Legal Learning, ledes av professorene Malcolm Langford og Erling Hjelmeng.

Virtuelle rettssaler

Da søknaden ble levert i vår, fortalte Langford at dette vil kunne gi budsjetter til virtuelle rettssaler og saksbehandlinger, kunstig intelligente sparringpartnere for studentene, online forhandlinger, språklig utvikling i forskjellige juridiske sjangrer, et utvidet klinisk tilbud og en ’drop-in’ undervisningsklinikk.

– Vi vil bygge en digital arena for rettslig læring, og inkorporere tilbakemeldinger fra kunstig intelligente programmer som for eksempel kan vurdere kvaliteten på språket. Vi vil trene på lovgivning, rettsformidling, hvordan skrive et vedtak, hvordan man gjennomfører et styremøte, og så videre, sa Langford.

Nå forteller han at de siden den gang er kommet langt i å forberede disse verktøyene.

– Vi er klare til å starte den digitale utviklingen allerede i januar, sier Langford.

Annonse

Vi søker advokater/-fullmektiger til Sandefjord

Inntil ti år

SFU-status tildeles for fem år, med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering. Dette gir fagmiljøene ressurser til å jobbe målrettet og langsiktig med utvikling av undervisningstilbudet sitt.

– Vi må ha flere miljøer som går foran i arbeidet med å utvikle variert undervisning av høy kvalitet, for alle studenter fortjener å få god undervisning. Samfunnet og arbeidslivet må også ha gode kandidater fra universiteter og høyskoler. Derfor er det gledelig at vi nå får på plass flere sentre for fremragende utdanning, opplyser forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) på Dikus hjemmeside.