Spørsmålet ombudsmannen nå har behandlet gjaldt når retten til momskompensasjon inntrer. Oppstår retten når man setter i gang med å bygge barnehagen, eller først når kommunen har godkjent barnehagen?

- At private barnehagevirksomheter som oppfører nye barnehager må avvente kommunens godkjenning, vil kunne ha betydning for likviditeten i prosjektet og medføre en rentekostnad, uttaler Sivilombudsmannen i en fersk uttalelse.

Annonse

Vi søker advokater/advokatfullmektiger

En halv million

For de to klagende selskapene utgjorde rentekostnadene tilsammen nesten en halv million kroner. De klaget derfor på forskjellsbehandling, ettersom kommunene ikke trenger å vente, de får kompensert mva løpende under byggeprosessen.

- Standpunktet innebærer en forskjellsbehandling av private og kommunale barnehager, noe som er i strid med lovgivers intensjon med kompensasjonsordningen, heter det i anførselen.

Klar ordlyd

Ombudsmannen mener imidlertid lovens ordlyd er så klar at hensynet til likebehandling må vike:

"Om kompensasjonsloven (...) skal forstås slik at retten til kompensasjon først inntrer nå den private barnehagen er godkjent av kommunen, vil ikke kompensasjonsordningen fullt ut likestille private og kommunale barnehager. Dette fordi en kommunal barnehage vil kunne få merverdiavgiften kompensert fortløpende under byggeperioden. (...) De ulempene det her er snakk om, kan etter ombudsmannens syn neppe anses som tungtveiende nok til å fravike lovens klare ordlyd.

At det er slik loven konsekvent er praktisert av Skatteetaten, må også tillegges noe vekt. Det samme gjelder hensynet til en enkel og forutsigbar regel, hvoretter det er kommunens godkjenning av barnehagen etter barnehageloven som avgjør når en virksomhet faller inn under kompensasjonslovens virkeområde.

Ombudsmannens lovforståelse innebærer at det først er fra det tidspunkt det er gitt godkjenning til å drive barnehagevirksomhet, at det vil foreligge en virksomhet som omfattes av kompensasjonslovens virkeområde."