Før sommeren ble det kjent at NRK-profil Finn Bjelke, kjent fra programmer som Reiseradioen, Popquiz og Herreavdelingen, slutter i NRK, etter over 25 år i statskanalen.

– Det er en av våre svært flinke medarbeidere som har fått et tilbud fra en kommersiell aktør. Det tar vi med fatning, sa underholdningssjef Charlo Halvorsen til VG i juni.

Annonse

Vi søker 15 nye kolleger

Ikke så pop

Tonen ble mindre fattet da det ble kjent at det første programmet Bjelke har tenkt å lage for sin nye arbeidsgiver heter mer eller mindre det samme som det han laget for NRK: «Finn Bjelkes Popquiz».

– Vi vil ikke finne oss i at Radio Vinyl lager et program som heter «Popquiz», som skal sendes på samme tid som «Popquiz» på NRK og med den samme programlederen som laget programmet for NRK inntil nylig. Dette er vårt program, og vi vil om nødvendig gå rettens vei for å stoppe disse planene, sa fungerende radiosjef i NRK, Jon Branæs, til VG sist uke.

Om popkrangelen havner i retten gjenstår å se, men mandag kunne i hvert fall Kampanje melde at NRK har sendt søknad til Patentstyret om varemerkeregistrering av ordet «Popquiz». Av søknaden fremgår det at NRK vil varemerkebeskytte ordet innen NICE-klassene 09, 38 og 41, som dekker blant annet online interaktiv underholdning, sending av radio- og fjernsynsprogram og underholdningsvirksomhet.

Søknaden er datert 12. september, og kan leses her.

– Beskrivende betegnelse

Men kan man varemerkeregistrere et ord som brukes på puber og tilstelninger landet rundt regelmessig? Professor i immaterialrett Ole-Andreas Rognstad ved UiO vil ikke vurdere hva som blir utfallet. Men han forteller at det avgjørende vil bli om «popquiz» gjennom NRKs bruk kan sies å ha oppnådd et særpreg.

– Generelt kan man si at et ord som popquiz som utgangspunkt ikke kan varemerkeregistreres, ettersom det er en beskrivende betegnelse. Men det kan tenkes at man likevel kan oppnå varemerkebeskyttelse via innarbeidelse, sier Rognstad.

En slik innarbeidelse kan skje ved at varemerket har vært brukt i så mange år, at folk forbinder ordet spesifikt med et konkret selskaps vare eller tjeneste.

– Det som er betingelsen for en slik innarbeidelse, er at ordet er godt kjent som noens varemerke. Man kan altså få registrert ting som ellers et uregistrerbart, dersom varemerket har oppnådd et særpreg gjennom bruk, sier Rognstad.

inger berg ørstavik
Inger Berg Ørstavik (Foto: UiO)

Annonse

Vil du jobbe med juridiske problemstillinger knyttet til fornybar energi og sikker kraftforsyning?

– NRK må bevise 

Førsteamanuensis Inger Berg Ørstavik ved UiO deler Rognstads beskrivelse, og mener saken vil koke ned til hva NRK klarer å dokumentere.

– Det er NRK som må bevise at Popquiz har vært brukt så ofte og lenge som varemerke for radioprogrammet at mange nok oppfatter det som varemerket eller navnet til programmet, og ikke bare en generell betegnelse på quiz med tema fra popmusikk, sier Berg Ørstavik.

Det nye programmet «Finn Bjelkes Popquiz» skal ha premiere lørdag kl. 11 – parallelt med at NRK sender sin egen «Popquiz», nå med Pål Thoresen som programleder, sier Kampanje.