Oljefondet har utelukket ytterligere seks nye selskaper på grunn av uakseptabel risiko for medvirkning til alvorlige brudd på menneskerettigheter. Utelukkelsen viser at rettslige krav til risikobaserte aktsomhetsvurderinger kan ha reell effekt. Saken gir viktig lærdom for hvordan kravene til ansvarlig næringsliv bør videreutvikles.

Barne- og familiedepartementet har nylig levert en evaluering av åpenhetsloven. Oljefondets håndtering av israel-investeringer gir viktig lærdom. Når åpenhetsloven nå evalueres står lovgiver ved et veiskille: Skal åpenhetsloven bli et verktøy for ansvarlig næringsliv – eller ende opp som nok en rapporteringslov uten substans?

Ikke en rapporteringslov

Åpenhetsloven pålegger store virksomheter å kartlegge og håndtere risiko for menneskerettighetsbrudd i verdikjeden gjennom aktsomhetsvurderinger. Loven gir også enhver rett til informasjon om virksomhetens aktsomhetsvurderinger, og pålegger virksomhetene en rapporteringsplikt. Forbrukertilsynet veileder og fører tilsyn med loven, og kan ilegge sanksjoner. 

Det viktigste som kom ut av evalueringen er at departementet fremhever at åpenhetsloven ikke er en rapporteringslov. BFD understreker at aktsomhetsvurderinger skal være risikobaserte. Virksomheter skal prioritere innsatsen der risikoen for menneskerettighetsbrudd er størst. Prinsippet er avgjørende for å sikre at virksomheter kan fokusere på de mest kritiske forholdene uten å bli overveldet av omfattende dokumentasjonskrav.

Hva kan vi lære?

Oljefondets utelukkelse av Caterpillar Inc og fem israelske selskaper er et godt eksempel på at risikobasert tilnærming har reell effekt. I vurderingen fremhever Oljefondets etikkråd at de katastrofale følgene for Gazas sivilbefolkning innebærer omfattende og systematiske brudd på humanitærretten. Alvoret i saken stiller høye krav til aktsomhet. Selv om Oljefondet kan kritiseres for å ha brukt lang tid på beslutningen om å utelukke selskapene, er Etikkrådets vurdering god. Dette viser at risikobasert tilnærming fungerer.

Flere virksomheter sier at åpenhetsloven har ført til reell forbedring. Evalueringen av åpenhetsloven viser likevel tydelig at åpenhetsloven også har ført til økt arbeidsbelastning og byråkratisering. Dette skyldes at mange virksomheter sender ut omfattende spørreskjemaer til leverandører og forretningspartnere. I tillegg rapporterer mange virksomheter at de må bruke mye tid på rapporter og informasjonshenvendelser som ikke har noen reell effekt, og som delvis også reguleres av andre regler. Samlet fører dette til et overdrevent fokus på rapportering. Noen rapporterer også at de har mistet kunder fordi de har vært åpne om utfordringer i sine verdikjeder, selv om de har lagt ned mye arbeid for å forbedre forholdene.

Oljefondets håndtering av investeringer i israelske selskaper viser oss klart at ansvarlighet basert på de internasjonale retningslinjene for ansvarlig næringsliv kan ha reell effekt. For at åpenhetsloven skal kunne føre til reell forbedring må lovens fokus tydeligere rettes mot gode aktsomhetsvurderinger.

Bør inspirere

For det første må åpenhetsloven rendyrkes som en aktsomhetslov. Fokuset må rettes mot ansvarlig næringsliv, ikke forbrukerrettigheter og rapporteringskrav. Dette oppnår man best ved å skille lovkrav til rapportering og informasjonsrett tydelig fra krav til ansvarlig næringsliv.  For eksempel kan rapporteringskravet flyttes til regnskapsloven og informasjonsretten flyttes og samordnes med miljøinformasjonsloven.

For det andre må veiledningen rettes mot innholdet i aktsomhetsvurderingene, ikke mot rapportering og informasjonshenvendelser. Dette krever mye kunnskap om ansvarlig næringsliv og om ulike geopolitiske forhold. Kompetansen finnes i dag, men er sterkt fragmentert. Veiledningsorganet for ansvarlig næringsliv må samordne den kunnskapen vi har og sørge for at den blir tilgjengelig for næringslivet.

Oljefondets utelukkelse for disse seks selskapene bør inspirere til handlingsrettede aktsomhetsvurderinger. Våre folkevalgte har nå muligheten til å gjøre åpenhetsloven til et reelt verktøy for ansvarlig næringsliv. Den muligheten bør ikke forspilles.