I de siste ukene har Norge vært rystet av eksplosjoner og bortføringer. Debatten har gått høyt, særlig om hva vi som samfunn skal gjøre med de barna som er blitt rekruttert til å begå alvorlig kriminalitet og skapt fare for både andre og seg selv. Men det er minst like viktig å se hvordan man kan gjøre det vanskeligere for voksne å lokke barn inn i kriminalitet.
Justisdepartementet har foreslått et eget straffebud mot å involvere mindreårige i straffbare handlinger. Det kan ha mye for seg. Men vi må også gjøre det vi kan for å hindre at voksne med kriminell bakgrunn kommer i en tillitsposisjon overfor sårbare barn.
Tilsynelatende har vi en god ordning: For en rekke stillinger og tillitsverv kreves det en såkalt barneomsorgsattest for den som skal ha ansvar for barn og unge. Det gjelder blant annet ved ansettelse på barnevernsinstitusjon, i barnehage, og i verv som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige.
Så da er kanskje alt i orden? Nei – vi må se på hva som kommer fram på en slik politiattest.
Hvilke lovbrudd kommer på en barneomsorgsattest i dag?
I tillegg til de fleste seksuallovbruddene er det drap, grov kroppsskade, narkotika, menneskehandel, mishandling i nære relasjoner og ran som kan anmerkes på attesten. Dette er alvorlige forbrytelser, og det er åpenbart riktig at de kommer på barneomsorgsattesten. Men det er mange viktige typer av lovbrudd som ikke kommer fram på en slik attest.
Alvorlige voldslovbrudd som grov kroppskrenkelse og kroppsskade kommer ikke med, heller ikke om offeret er et barn. Organisert kriminalitet vil ofte føre til både trusler, tvang, vold og frihetsberøvelse, som vi har sett i høst. Da er det tankevekkende at det bare kreves en barneomsorgsattest for å arbeide på en barnevernsinstitusjon eller være idrettstrener for barn.
En person kan altså løslates fra fengsel etter å ha blitt dømt for trusler, tvang og frihetsberøvelse i forbindelse med organisert kriminalitet– og deretter levere en ren politiattest og få ansvar for barn og unge. En slik posisjon inngir tillit og kan gjøre det mulig å rekruttere noen av barna til kriminalitet.
Men er det ingen som har tenkt på dette?
Jo da. Stortinget ba allerede i februar 2021 regjeringen om å vurdere blant annet om domfellelser for grov kroppskrenkelse og for kroppsskade skulle være en del av barneomsorgsattesten. I 2024 svarte regjeringen at saken var under behandling. Justisdepartementet vurderte i «samråd med andre involverte departement» om det var behov for å utvide barneomsorgsattesten.
Det er pussig at dette krever store utredninger. Allerede i 2023 vedtok Stortinget nemlig ny opplæringslov, der det er bestemt at politiattester til bruk ved ansettelse i skolen skal omfatte tvang, tvangsekteskap, frihetsberøvelse, trusler, grov kroppskrenkelse, kroppsskade og kjønnslemlestelse. Lovforslaget kom fra den samme regjeringen som fortsatt grubler på om den generelle barneomsorgsattesten skal utvides med to av disse paragrafene.
Samme barn, ulike regler
Dermed har vi fått en underlig situasjon: Når barn går på skolen, passer man på at ansatte ikke er dømt for slike alvorlige lovbrudd. Men når barn og ungdom driver idrett, er med i ungdomsorganisasjoner eller oppholder seg på barnevernsinstitusjon, kan ansvarspersonene være dømt for disse lovbruddene uten at noen vet det. Verst er det kanskje at det samme gjelder barnehagen: Barna har altså et dårligere vern når de er for små til å gå på skolen. Hvorfor i all verden skal barna ha dårligere vern jo mindre de er?
Veien videre
Når Stortinget etter et grundig forarbeid fra regjeringen har utvidet politiattestordningen for skolen, må man anta at det er gjennomtenkt.
Det er enkelt å skrive straffebudene fra opplæringslovas bestemmelse om politiattester inn i politiregisterlovens bestemmelse om barneomsorgsattest. Hvis regjeringen fortsatt har behov for å gruble over om reglene som beskytter skolebarn skal gjelde også når barna driver med andre aktiviteter, bør Stortinget fremme forslaget selv. Og det bør skje snart.
Forfatteren var medlem av Opplæringslovutvalget, som foreslo at politiattester til bruk i skolen skulle omfatte flere straffebud enn barneomsorgsattesten.