Mandag kveld er det fireårsdag for denne avisen, som ble snekret sammen på et kjøkkenbord høsten 2017. Hvor mange lesere det var realistisk å trekke til en nisjeavis for det juridiske Norge, hadde vi den gang ingen som helst anelse om. Gjennom de fire årene har vi imidlertid sett at taket stadig ser ut til å flytte seg litt høyere.
I anledning årsdagen unner vi oss litt navlebeskuelse:
Oktober måned endte med 240.000 sidevisninger på førstesiden, noe som med god margin slår den gamle rekorden. Den var på 219.000, og ble satt i mars i år. At vi er spesielt opptatt av trafikken til førstesiden, skyldes at dette gir signal om hvor mange som aktivt oppsøker nettstedet som sådan, og ikke ramler innom via sosiale medier eller lenker i andre medier.
Flere brukere
Totalen for oktober, som var like under 600.000 sidevisninger, er den neste beste vi har hatt.
Når vi først er i gang med tall, så kan vi også ta med at Rett24 hittil i år har hatt 4,91 millioner sidevisninger. Det er 21 prosent vekst fra samme periode i fjor. Antall sider lest per bruker har ikke endret seg nevneverdig det siste året. Hovedårsaken til totaløkningen er at vi har flere brukere enn før. Mens det i fjor høst normalt var rundt 25.000 brukere innom per uke, ligger tallet nå godt over 30.000.
Vi skal da, som vanlig, legge til at «bruker» i denne sammenheng betyr «nettleser», ikke enkeltindivid. Én person kan bruke flere nettlesere, typisk på telefon og PC.
Annonsene
Rett24 er som kjent en gratisavis, og tenker forbli det i overskuelig fremtid. Vi er derfor avhengig av å selge annonser for å finansiere driften. Vi er av den grunn svært opptatt av hvor mye effekt annonsørene får, og registrerer med glede at vi også her fortsetter veksten fra de tidligere årene. Antall sidevisninger på Rett24s stillingsportal har hittil i år vokst med over 50 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Rett24 besluttet for noen år tilbake at vi ikke vil bruke såkalte programmatiske annonser. Årsaken er at vi kun vil ha annonser som er faglig relevante for jurister. Vi valgte å tro at dette skulle øke verdien av våre eksisterende annonser mer enn det vi taper på annonsene vi ikke tar inn.
Ettersom det ikke vil være mulig å etterprøve dette, velger vi fortsatt å tro på denne faglig meget svakt funderte teorien. Eller ren gjetning, som det også kan kalles. Men skulle det likevel vise seg at regnestykket ikke helt går opp, så lever vi godt med det. Dagligvareannonsene (ikke at det er noe galt med dem) kan folk få andre steder.
Fra tid til annen får vi spørsmål om ikke Rett24 «skal ta seg betalt snart». Det skal vi som sagt ikke. Men i den grad noen skulle ønske å støtte vår virksomhet, så er det noe annet vi ønsker hjelp til: Vi sliter med å gjøre de HR-ansvarlige i norske virksomheter oppmerksom på Rett24 som rekrutteringskanal for advokater og andre juridiske stillinger. Årsaken er, tror vi, så banal som at disse sjelden er jurister, og derfor ikke leser oss.
Tallene over forteller imidlertid at langt de fleste advokater og jurister i Norge er innom Rett24 jevnlig.
Det gir oss god tro på four more years.