–Advokatfirmaet Selmer har i samarbeid med lederutviklingsselskapet Assessit lansert et talentutviklingsprogram rettet mot firmaets advokater og senioradvokater. Deltakerne skal få én-til-én oppfølging av et eksternt team med sertifiserte coacher, med fokus på hverdagsutfordringer i advokat yrket. Tanken er å veilede i hvordan man skal styre både egen og andres tid, stresshåndtering og gode arbeidsmetoder.

– Derfor vil ledelse og ikke minst selvledelse være et hovedtema både i én-til-én oppfølginger og i læringsmodulene man har med andre, sier prosjektleder i Selmer, Julie Bjørnov Brustad.

Annonse

Kreftforeningen søker advokat eller jurist som kan styrke vårt arbeid med digital transformasjon og innovasjon

Verktøy

Managing Partner i Selmer HansJørgen Bender sier firmaet har en ambisjon om å være best på talentutvikling.

– Da kommer vi til kort med generiske utviklingsprogrammer, som det er vanskelig å treffe på. Vi ser en utvikling der det i tillegg til juridisk kompetanse, blir stadig viktigere med såkalt ikke-juridiske egenskaper.

– Hva slags ikke-juridiske egenskaper tenker du på da?

Hans-Jørgen-Bender.jpg
Managing partner i Selmer Hans-Jørgen Bender.

– For å bli en god forretningsadvokat trenger du noen verktøy i kassa. Du må være flink jurist, det lærer du på universitetet. Og så er det jobben vår å få dem til å anvende dette i det praktiske, og fjerne dem litt fra den teoretiske tilnærmingen, sier Bender.

Han mener det er et fellestrekk for mange unge advokater at de mangler forståelse for hvordan det er å drive business.

– De mangler forståelse for hvordan næringslivet tenker. Vi må fokusere på at klienten svært sjelden er interessert i en juridisk betenkning, de vil ha et råd. Det rådet må være basert på riktig juss, men den må også ta inn over seg det forretningsmessige perspektivet ut fra hva klienten driver med. Andre viktige ikke-juridiske egenskaper er å lære seg å håndtere stress og finne gode arbeidsmetoder i det daglige, som Selmer Pro har fokus på. Vi vil at flere talenter skal bli partnere i Selmer, og tror nøkkelen er å lære seg å håndtere en uforutsigbar og krevende hverdag.

Salg

– Hva med overgangen fra bare å være jurist til å være en som faktisk skal selge tjenestene sine?

– Dette er et program for medarbeidere som har jobbet noen år, og de første årene er vi veldig opptatt av ikke å legge det presset på den enkelte. Det er partnerskapets oppgave å selge timene, og sørge for at yngre advokater er på interessante prosjekter. Det hjelper ikke å være Norges beste jurist, om ingen vil kjøpe tjenestene dine. Så da må vi lære medarbeidere opp i hva det er som gjør at klienter kjøper juridiske tjenester. Det snakker vi en del om internt. Noen advokater har faglig tilnærming, og promoterer seg selv gjennom artikler og foredrag. Andre kjenner en konkret bransje veldig godt, mens noen klienter er ute etter en advokat med erfaring fra en konkret problemstilling. Det er mange måter å utvikle promotere seg selv som advokat, og hvordan du skal utvikle deg som forretningsadvokat, og det ønsker vi å belyse og hjelpe advokatene til å bli bedre på denne dimensjonen av forretningsadvokatrollen, sier Bender.