Morgenen før Norges herrelandslag mot Gibraltar i fjor vår, publiserte spillselskapet Unibet et bilde av Martin Ødegaard og Erling Braut Haaland på selskapets instagramkonto. Bildet viste de to i landslagsdrakt, og var kjøpt på ordinært vis fra et fotobyrå.
Kontoen hadde rundt 7700 følgere på den tiden, og bildet ble lagt i story-funksjonen, slik at bildet kun lå ute i 24 timer. I løpet av denne tiden ble det sett av 390 brukere.
Problemet er at Norges Fotballforbund har enerett har til kommersiell bruk av landslagsspillere. Forbundet har derfor saksøkt Unibet, med krav om erstatning. Torsdag ga Oslo tingrett NFF fullt medhold. Resultatet er at Trannel International Ltd, som driver nettstedet Unibet, dømmes til å betale ikke mindre enn 1,8 millioner kroner for den unnselige instaposten.
Nasjonalskatter
Spillselskapet anførte at de hadde rett til å publisere bildene avhengig av NFFs rettigheter, ettersom bildene hadde allmenn og aktuell interesse, som er et vilkår fra åndsverkloven § 104. Tingretten er ikke enig:
«Retten mener at det er klart at Unibets bruk av bildet ikke oppfyller vilkårene for ‘aktuell og allmenn interesse’, og at bildet er brukt som i markedsføring av Unibets virksomhet. Gjennom innlegget på Instagram søker Unibet å skape oppmerksomhet for de spilltjenester som Unibet tilbyr. Unibet driver spillvirksomhet, ikke presse/medievirksomhet. Omtale av fotballkamper med ulike spørsmål som henspiller på gambling er etter rettens syn reklame for spillvirksomheten.»
Når spørsmålet om hvilket vederlag som skal betales, viser tingretten til forarbeidene, som sier at vederlaget ikke skal settes lavere enn det beløpet overtrederen «hadde måttet betale i vederlag hvis han hadde inngått en avtale om bruk i samme omfang som det overtredelsen gjelder», og tingrettsdommer Helen Engebrigtsen skriver:
«Retten mener at det har svært stor verdi for Unibet å assosieres med to nasjonalskatter i fotballsko rett før en landskamp, og med link til og reklame for pengespill.»
Grovt uaktsomt
Etter en bevisføring rundt prisen for å benytte de to stjernene i kommersiell sammenheng beregner tingretten prisen til 900.000, og ettersom retten mener rettighetsbruddet er begått forsettlig eller grovt uaktsomt skal dette dobles.
Dermed lander prisen på 1,8 millioner kroner. Det vil si 4615 kroner for hver av de 390 personene som så bildet på Instagram. På toppen av dette kommer fotballforbundets fulle sakskostnader på 538.000 kroner.
Unibets prosessfullmektig i saken, Nicholas Foss Barbantonis, sier de mottok dommen torsdag ettermiddag.
– Det er litt for tidlig for oss å kommentere denne avgjørelsen foreløpig, sier Barbantonis til Rett24.