Politikeren, som representerer det ytterliggående partiet Front Nationale, ble senere borgermester i byen. Han klaget til EMD over boten, og mente den krenket hans ytringsfrihet etter EMK artikkel 10.

I 2021 ble Frankrike frikjent, med 6 mot 1 stemme. Domfelte ba deretter om ny behandling i storkammeret, og saken ble sluppet inn. Mandag kom storkammerets avgjørelse, og der blir resultatet det samme som da saken ble behandlet i kammer: Ingen krenkelse av EMK artikkel 10.

Også denne gangen er det dissens, nå med 13 mot 4 stemmer.

Annonse

Vi styrker vårt gode fagmiljø med flere dyktige jurister

Plikt til å slette

Da saken ble behandlet i kammer, skrev domstolen at selv om kommentarene ikke var skrevet av domfelte, men av tredjepersoner, så var han «under a duty to monitor the content of the statements published».

Les: Frankrike frikjent for Facebook-straff mot borgermester

Storkammeret gjentar ikke denne setningen, men skriver i stedet at eieren av en slik konto har en «duty to act within the confines of conduct that can reasonably be expected».

Lot siden være åpen

Retten legger stor vekt på at politikeren hadde valgt å la siden være åpen for alle, til tross for at det var nærliggende at problematiske ytringer ville kunne dukke opp, og skriver:

«The Court thus finds it legitimate to make a distinction, as the domestic courts did, between limiting access to the Facebook “wall” to certain individuals and making it accessible to the general public. In the latter case, everyone, and therefore especially a politician experienced in communication to the public, must be aware of the greater risk of excessive and immoderate remarks that might appear and necessarily become visible to a wider audience. This is without doubt a major factual element, directly linked to the deliberate choice of the applicant, who was – as the Court has already emphasised – not only a politician campaigning in the run-up to an election but also a professional in matters of online communication strategy.»

Mindretallet skriver blant annet at de har «reservations concerning the very regime of individual criminal liability for failure to ensure prompt deletion of remarks made by third parties», og fremhever at politisk virksomhet normalt skal gis ekstra sterk beskyttelse av ytringsfriheten i artikkel 10.

Avgjørelsen finner du her.