Sivilombudsmannens saksbehandling er normalt skriftlig, men for første gang velger nå ombudsmannen personlig å reise ut for å gjøre egne undersøkelser. Årsaken er en krevende kommunikasjon med Nesodden kommune i Akershus.
Tirsdag 7. november er det avtalt et møte med rådmannen og ledelsen for byggesaksavdelingen i kommunen, for å få klarhet i hvorfor kommunen hverken svarer søkere eller ombudsmannen.
Startet i 2016
I 2016 mottok Sivilombudsmannen en rekke klager på sen saksbehandling og manglende svar i flere uavhengige saker. Felles for dem var at Nesodden kommune besvarte henvendelser tregt, eller ikke i det hele tatt.

Undersøkelser viste at kommunen slet med bemanningen i avdeling for Plan-, bygg- og geodata, noe som resulterte i en uttalelse med kritikk fra ombudsmannen.
Nye klager
Men klagene fortsatte å komme. Og da kommunen ikke engang besvarte spørsmålene den fikk fra Sivilombudsmannen, ble det besluttet å gå fysisk til verks.
- Jeg har siden uttalelsen hatt ytterligere klager til behandling som gir fortsatt grunn til bekymring for saksavviklingen i kommunen. Jeg har derfor besluttet å iverksette nærmere undersøkelser etter eget tiltak. Møtet tirsdag er en del av disse undersøkelsene, sier Aage Thor Falkanger.
- Teknisk svikt
Nesodden kommune bekrefter at de grunnet stor saksmengde har hatt problemer med saksbehandlingstiden, men opplyser at det manglende svaret til Sivilombudsmannen skyldes en teknisk svikt.
- Vi oppgraderer stadig våre rutiner, og beklageligvis ble henvendelsen fra Sivilombudsmannen av tekniske årsaker arkivert på feil sak. Vi ser frem til å få besøk av ombudsmannen, og håper han vil bli fornøyd med de store utbedringene vi har gjort for å bedre vår saksflyt, sier kommunalsjef Anne Dybevold i Nesodden kommune til Rett24.