TONO forvalter opphavsrettigheter i musikkverk på vegne av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og oppnådde sitt beste resultater noensinne i 2022. Omsetningen var på nesten 865 millioner kroner, opp fra snaut 844 millioner i 2021.

 – Det er spesielt gledelig å se at konsertinntektene er tilbake etter to vanskelige pandemiår og er de høyeste noensinne, uttaler administrerende direktør i Tono, Karl Vestli, i en pressemelding.

Annonse

Har du erfaring innen eiendom og prosedyre? Vi søker ny konsernadvokat

Omsetningen i 2022 er 200 millioner kroner høyere enn for fem år siden, i 2017, og nesten det dobbelte av hva den var for 10 år tilbake. En statdig større andel av inntektene stammer fra internasjonale strømmegiganter som Spotify og Netflix.

– TONOs inntekter fra musikk- og filmstrømmetjenester har vokst med 70 prosent på fem år. Det er likevel viktig å merke seg at dette er en økonomi som skaper store forskjeller mellom de som strømmes mye, og de med et smalere publikum. De fleste av våre medlemmer har lave inntekter fra strømming, og mange opplever ikke dette som en økonomi der betalingen for musikken er rimelig, sier Vestli.

TONOs inntekter kommer fra avspilling av norsk og utenlandsk musikk på radio, TV, konserter, musikk- og filmstrømmetjenester, cafeer og andre offentlige plasser. Nesten 40.000 rettighetshavere er medlem av TONO.