Husker du den tegningen Solan Gundersen råkjører ned til Sheik Ben Reddik Fy Fasan med? Som han mister i gresset når gorillaen kaster ham ut? Og som sheiken så plukker opp, og slår fast at "Denne bil - SJENIAL!"?

Vel - den tegningen, som ble laget som rekvisitt til dukkefilmen Flåklypa Grand Prix, er nå sentral i spørsmålet om verkshøyde-begrepet i bearbeidelser av åndsverk.

Annonse

Erfaren advokat/-fullmektig innen M&A

Hva er originalverket?

Stridens kjerne er om berg- og dalbanen Il Tempo Extra Gigante i Hunderfossen er en bearbeidelse av filmbilen Il Tempo Gigante, som ble bygget av Bjarne Sandemose for Ivo Caprino, eller av eldre tegninger av samme bil, som ble tegnet av Kjell Aukrust.

Og for å gjøre det hele ekstra komplisert, ble tegningen som Solan Gundersen mistet hos sheiken laget av Aukrust ETTER at Caprino-bilen var laget, slik at den kan være en bearbeidelse av en bearbeidelse.

Både spørsmålet om hva som er originalverket bak bearbedielsen, og hvem som har opphavsretten til de forskjellige tegningene, er omstridt.

Forskjellige opphavsmenn

Caprino Filmcenter liker ikke at Aukruststiftelsen har gitt Hunderfossen grønt lys til å lage berg-og-dal-bane av den rakettdrevne racerbilen. Dermed må Høyesterett både fastslå hvem som egentlig har opphavsretten til tegningene, og deretter om denne er opphavsretten er blitt krenket.

Annonse

Advokat/advokatfullmektig i enhet for prosedyre

Dissens i Eidsivating

Tingretten og lagmannsrettens mindretall kom til at Hunderfossen-attraksjonen ikke var en bearbeidelse av den berømte, tredimensjonale filmbilen fra Caprinos mesterverk.

Disse mente at det opphavsrettslig beskyttede elementet i filmbilen var begrenset til den svært høye håndverksmessige utførelsen av Kjell Aukrusts ideer, og dette ikke var å gjenfinne i den trauste, industrielle berg- og dalbanen.

Helhetsinntrykket avgjorde

Lagmannsrettens flertall, derimot, mente det var helhetsinntrykket i filmbilen som var beskyttet, ikke bare den kunstneriske utførelsen:

"Etter flertallets syn utgjør helhetsinntrykket av Il Tempo Extra Gigante en krenkelse av det opphavsrettslige beskyttede helhetsinntrykket av filmbilen. Slik flertallet ser det har Aukruststiftelsen og Hunderfossen Familiepark lagt seg for nær utrykket til filmbilen, bevisst unnlatt å utnytte de variasjonsmuligheter som finnes, og endog valgt et navn på attraksjonen som skaper klare assosiasjoner til filmbilen. Derved har Aukruststiftelsen og Hunderfossen Familiepark også fjernet seg fra uttrykket i originalverket (tegning A)."

Annonse

Vi styrker vårt gode fagmiljø med flere dyktige jurister

"Traust"

I sluttinnlegget som ankende part har levert til Høyesterett, skriver advokat Are Stenvik fra BAHR at lagmannsretten etter deres syn har dratt opphavsretten for langt.

"Tingretten fant med rette at opphavsretten i filmbilen er begrenset til den kunsthåndverksmessige utføring som var et resultat av Bjarne Sandemoses individuelt skapende innsats. Dette kunsthåndverksmessige uttrykk gjenfinnes ikke i den trauste, industrifremstilte berg- og dalbanen."

Caprino Filmcenter representeres av Simonsen Vogt Wiik, ved Rune Ljostad og Tage Brigt A. Skoghøy. Disse har i deres sluttinnlegg lagt ned påstand om at anken forkastes.

Det er satt av tre dager i Høyesterett, med start tirsdag 17. oktober.