EMDs klimadom fra forrige uke, der retten kom til at konsesjonsutlysningen i 2016 ikke krenket EMK, konstaterer utvetydig at staten plikter å utrede CO2-utslippene, også globalt, før det startes ny oljeproduksjon.
I løpet av de fire årene som er gått siden denne klagen ble levert, er det imidlertid som kjent reist et nytt klimasøksmål mot staten. Denne gangen dreier det seg ikke om konsesjonstildeling, men om vedtak om en produksjonsplan, såkalt PUD. Dette er altså et senere stadium i prosessen mot oljepumping på nye felter.
I tingretten fikk staten medhold, og saken ligger nå i Borgarting lagmannsrett. Der er det tidligere i høst antydet, men ennå ikke offisielt bekreftet, at dom vil foreligge denne uken. Det nye siden tingrettsbehandlingen, foruten den ferske dommen fra EMD, er at oljeselskapene nå har gjort en tilleggsutredning av klimautslippene.
Staten mener dette tilfredsstiller EMDs krav. Det mener ikke saksøkerne.
Les: Norge frikjent i Strasbourg – klimadommen fra 2020 var ikke i strid med EMK
– Lite nytt fra EMD
Professor i miljørett ved Universitetet i Aarhus, Ole Windahl Pedersen, mener den ferske dommen fra EMD ikke gir mye veiledning for hvordan en slik konsekvensutredning skal innrettes.
– Dommen slår kun fast at staten er forpliktet til – enten tidlig eller senere i godkjenningsforløpet – å vurdere påvirkningen av oljeutvinding på miljø og mennesker. Dette var allerede tilfellet, og jeg kan ikke se at dommen tilføyer mye i forhold kravet for selve vurderingen, sier Pedersen.
Han mener EMD-dommen ikke kan leses som et generelt forbud mot oljeproduksjon.
– Det følger ikke av min lesning av dommen at olje- og gassproduktion nødvendigvis strider mod EMK. Dommen fastslår, på linje med tidligere avgjørelser, at det skal skje en miljøvurdering av olje- og gassproduksjon. Ikke at slik produksjon er ulovlig.
– Solid ammunisjon
Professor Christina Voigt ved Institutt for offentlig rett forventer at dommen fra Borgarting vil klargjøre hvilke krav som skal stilles til slike konsekvensutredninger.
– Saken i lagmannsretten gjelder i utgangspunktet ikke menneskerettigheter – men saksbehandlingskravene for PUD. Men klargjøringen fra EMD av at staten har en rettsplikt til å konsekvensutrede forbrenningsutslipp senest ved PUD-vedtakelse, ligger nå fast. I tillegg kom det samme svar fra EFTA-domstolen. Det er etter min mening opplagt at lagmannsretten bør følge den samme tolkningen, og være klare på at utredningskravet også omfatter eksportutslipp. Det er imidlertid et annet spørsmål om kravet ble oppfylt ved at Aker BP og Equinor gjorde tilleggsutredninger i 2024 for forbrenningsutslipp. Mens omfanget av konsekvensutredninger ble klargjort, er det konkrete tidspunktet og innholdet av konsekvensutredningen fortsatt noe uklart. Det er forventet at lagmannsretten gir et svar på dette, sier Voigt.
Hun mener EMDs dom fra sist uke var svært viktig, fordi den utvetydig klargjorde statens plikt under artikkel 8 til å utrede de globale konsekvensene av norsk olje- og gassproduksjon.
– Og at resultatene av konsekvensutredningen må tas hensyn til ved avgjørelsen om PUD skal gis eller ikke. Staten har et visst skjønn til å gjøre det dette enten når letelisenene blir gitt eller – senest – ved vedtaket av PUD, sier Voigt.
Begge mener de vant
Prosessfullmektig for miljøorganisasjonene, Christine Hambro, mener på sin side at dommen bekrefter flere av saksøkernes sentrale anførsler.
– Selv om avgjørelsen i konklusjon frifinner staten, bekrefter og sementerer den mange sentrale anførsler i miljøorganisasjonenes favør, i strid med statens posisjon. Avgjørelsen gir miljøorganisasjonenes solid ammunisjon både i kampen om konkrete PUDer i pågående søksmål er gyldige, og i arbeidet for å få lagt om norsk petroleumsforvaltning mer generelt. Når det gjelder pågående PUD-sak, er det vanskelig å se at miljøorganisasjonene ikke skal vinne denne, sier Hambro.
Dette samme mener naturlig nok ikke staten, som etter dommen sist uke fremhevet EMDs uttalelser om at petroleumsvirksomheten i Norge er strengt regulert.
– Når det gjelder konsekvensutredning av klimaeffekten av forbrenningsutslipp, gjøres det allerede i dag på PUD-stadiet. EMD avviser at det foreligger et strukturelt problem ved det norske systemet, og fastslår at det ikke foreligger brudd på EMK artikkel 8, uttalte Henriette Busch fra Regjeringsadvokaten, som prosederte saken i Strasbourg.