En saken Frostating lagmannsrett avgjorde i juni vil kunne få stor betydning for forsikringsselskapenes ansvar for utenlandske sjåfører. Dem er det som kjent ganske mange av på norske veier, både i yrkessammenheng og som turister.

Faktum i saken var at en dansk kranbil veltet under bygging av vindmøller på Hitra i Trøndelag. Sjåføren var dansk statsborger, bilen var registrert og forsikret i Danmark, og sjåføren har fått utbetalt erstatning etter danske yrkesskaderegler.

Annonse

Kommuneadvokat, leder av kommuneadvokatkontoret

Bedre dekning i Norge

De danske reglene dekker imidlertid ikke det faktiske tap. Danskene opererer med en standardsum, og har ikke obligatorisk dekning av personskade på sjåføren. Dette i motsetning til den norske bilansvarsloven, som gir dekning av sjåførens reelle tap.

Sjåføren har derfor krevd at saken skal avgjøres etter norsk rett, selv om verken han selv, bilen hans eller forsikringen hans har noen tilknytning til Norge – ut over at ulykken skjedde på norsk territorium. Dette fikk han i lagmannsretten medhold i, med to mot én stemme.

Forsikringsselskapet Codan har anket, og av en kjennelse Høyesteretts ankeutvalg avsa før helgen, fremkommer det at både Trafikkforsikringsforeningen og Yrkesskadeforsikringsforeningen har erklært partshjelp. De anfører at antall erstatningskrav fra utenlandske sjåfører vil øke dersom dette blir stående. Høyesterett svarer med å si ja både til partshjelpen, og til å slippe saken inn til behandling i avdeling.

– Store ringvirkninger

– Dommen kan potensielt få store ringvirkninger, idet enhver sjåfør som ferdes på norske veier – for eksempel  utenlandske vogntogsjåfører – har rett til å få erstatning utmålt etter den norske bilansvarsloven dersom vedkommende skader seg på norske veier, sa advokat Anders Hauge fra Ness Lundin til Rett24 i sommer. Han har representert sjåføren i den aktuelle saken.

Flertallet i lagmannsretten skrev:

«Flertallet forstår ordlyden og forarbeidene samlet sett slik at forsikringslovvalgsloven § 6 ikke bare regulerer lovvalget ved inngåelse av forsikringsavtalen som sådan, men at bestemmelsen skal sikre at skadelidte vernes av preseptoriske regler. En følge av dette er at den norske regelen om forsikringsplikt for føreren kommer til anvendelse, ettersom ansvarsforsikring for motorvogn som også omfatter føreren av motorvognen er lovpliktig i Norge og ikke i Danmark.»

Annonse

Vi søker advokater / advokatfullmektiger

Mindretallet

Mindretallet mener spørsmålet i stedet må løses av EU-retten, nærmere bestemt Romaforordningen om lovvalgsregler for kontraktsrettslige forpliktelser:

«Hovedregelen etter Roma II artikkel 4 er at skadestedets lovgivning skal anvendes, noe som i dette tilfellet tilsier norsk rett. I og med at dom avsies i tråd med flertallets votum, er det ikke nødvending for mindretallet å ta stilling til om dansk rett får anvendelse gjennom unntakene i artikkel 4 nr. 2 eller 3, slik ankende part har anført», skriver mindretallet.

Artikkel 4 nr 3 statuerer blant annet at dersom «it is clear from all the circumstances of the case that the tort/delict is manifestly more closely connected with a country (...), the law of that other country shall apply».

Ankeutvalgets kjennelse og silingsbeslutning finner du her, og Frostatings dom fra juni finner du her.