Inspirert av suksessen til «Helsesista», en snapkonto som gir barn og unge veiledning om helserelaterte spørsmål, åpnet Advokatfirmaet Eurojuris i Haugesund for to år siden kontoen «Advokatsnap».

Nå har kontoen 3600 følgere, og jevnlig får de respons fra ungdommer i regionen. På kontoen legger firmaet ut hverdagsbilder fra advokatlivet, iblandet generell informasjon om aktuelle juridiske problemstillinger og temaer.

eksempler advokatsnap (002).jpg
Advokatsnap

– Det er en konto for juridisk rådgivning til barn og unge. I det siste har den fått en del lokal oppmerksomhet, og vi har også vært rundt på skolebesøk og presentert prosjektet til elever. Det er i utgangspunktet hele firmaet som håndterer kontoen, men vi har en slags redaksjon på fire advokater som jobber litt mer eksplisitt med dette, forteller advokatfullmektig Helena Baugstø.

For tiden er det hun som har et særlig ansvar for publiseringen.

– Vi har en kommunikasjonsplan der alle bidrar med idéer, og så prøver vi å legge ut noe hver dag. Helst med dagsaktuelle temaer. I julen var det for eksempel mye om julegaver og bytterett, og regler for kjøp av fyrverkeri. I fjor vår, under koronanedstengningen, ble det mye om rettigheter ved permitteringer og slikt.

– Hvordan responderer folk?

– De responderer veldig bra, det er mange som har spørsmål. I starten var det mye fokus på strafferett og særlig dette deling av nakenbilder på nett. I en digital alder er dette et tema mange er opptatt av.

Advokatsnap eks_ (002).jpg
Advokatsnap

Baugstø forteller at firmaet får inn rundt 20 henvendelser i måneden, og at de passer seg for å unngå å gi konkrete rettsråd.

– Dette er en ikke en advokattjeneste, så vi kan ikke gi råd i konkrete saker, men vi kan gi generell informasjon og drive litt samfunnsopplysning. Og svare på helt enkle spørsmål om for eksempel seksuell lavalder, og slikt. Dette har vi vært i kontakt med Advokatforeningen om for å klarere. Men om det kommer konkrete saker, om for eksempel mobbing, så prøver vi å henvise videre enten til offentlige instanser, eller til advokater med spisskompetanse her på kontoret. Det er viktig at folk føler de får svar, sier Baugstø.

Onsdag publiserte kontoen blant annet et bilde av journalister fra TV Haugaland, som var på kontoret for å lage en reportasje om kontoen.

– Vi prøver å gjøre advokathverdagen litt mindre skummel og fjern for folk. Og vi er opptatt av å bruke et enkelt og lettfattelig språk, og alltid med henvisninger, så folk kan lese mer i andre kilder, sier Baugstø