Etter at elsparkesykler i sommer ble omklassifisert til motorkjøretøy, har det haglet inn promilledommer mot sparkesyklister, med ulik praksis for straffutmåling. Noen dommere har holdt seg til standardregelen om halvannen månedslønn i bot, slik man får ved bilkjøring. Dette har gitt flere bøter i området rundt 100.000 kroner.
Andre dommere har ment at man heller skal anvende generelle straffutmålingsprinsipper, noe som gjerne ender på rundt 15.000 kroner i bot.
Tidligere i november behandlet Borgarting lagmannsrett en sak der flertallet endte på 70.000 kroner i bot. Et mindretall på én dommer var enig hovedlinjen, men mente det var uklart om departementet faktisk hadde ment at sparkesykkelbøtene skulle være så høye. Mindretallet stemte derfor for å sette boten ned til 50.000 kroner.
Saken er bevisst lagt opp med tanke på å få Høyesteretts syn på straffutmålingen, fortalte statsadvokat Eirik Førde til Rett24 den 9. november. Bare tre uker senere har altså ankeutvalget nå besluttet å henvise saken til behandling.
– Ikke rimelig
Faktum i saken er at den 28 år gamle mannen ble stanset på Ankerbrua i Oslo klokken 2130 lørdag 9. juli. Det var da bare gått noen uker siden kjøretøyforskriften ble endret. Politiet målte promillen til 0,8, og i en tilståelsessak for Oslo tingrett fikk mannen 14 dager betinget fengsel, 70.000 kroner i bot, ett års inndragning av førerkortet og pålegg om ny førerprøve. Flertallet skriver:
«Avgjørende for flertallet har vært at departementet hadde hatt mulighet til å signalisere at boten bør være lavere ved kjøring av elektrisk sparkesykkel i ruspåvirket tilstand, enn slik kjøring med andre typer motorvogner, f. eks. at boten (som hovedregel) skal være én gang brutto månedslønnen, slik mindretallet gir anvisning på. Flertallet legger til grunn at departementet har vært klar over straffenivået ved kjøring av motorvogn i ruspåvirket tilstand, men man har begrenset seg til å videreføre «gjeldende regler» også for elektriske sparkesykler.».
Mannens forsvarer i i lagmannsretten var advokatfullmektig Aleksander Jensen Bentsborg.
– Det er ikke rimelig å miste førerkortet i ett år, få en bot på 70.000 kroner, samt 14 dagers betinget fengsel, på grunn av kjøring med en elsparkesykkel med 0,8 i promille. Lagmannsretten har lagt for stor vekt på forskriftsendringer lovgiver ikke kunne forutse, og vi mener dette resultatet strider mot lovgivers vilje og Høyesteretts vurderinger i Segway-dommen, sa Bentsborg til Rett24 i november.