Avdøde kom i 16-17 km/t opp sykkelfeltet i Ullevålsveien i Oslo, og omkom da det 17 meter lange vogntoget svingte til høyre ned Waldemar Thranes gate. Spørsmålet for Høyesterett har vært om sjåførens uaktsomhet, i lys av det svært kompliserte trafikkbildet i dette krysset, er «av en slik karakter som alle førere må erkjenne at en gjør seg skyldig i fra tid til annen», slik Høyesterett tidligere har formulert det.

Et sentralt poeng i saken er at syklisten, en 59 år gammel kvinne, takket være el-motoren i sykkelen, holdt 16-17 kilometer i timen opp sykkelfeltet i  Ullevålsveien. Hastigheten gjorde at lastebilsjåføren bare hadde noen få sekunder til å oppdage henne, samtidig som han fulgte med på andre hendelser i det kompliserte krysset.

Annonse

Advokatfullmektig

Forkastes

I tingretten ble lastebilsjåføren frikjent, mens han i lagmannsretten ble domfelt mot to meddommeres stemme.

Les: Borgarting med motsatt resultat av tingretten etter dødsulykken på St. Hanshaugen

Torsdag forkastet Høyesterett anken, under henvisning til at sykkelfeltet var «en sentral del av det relevante trafikkbildet, siden han skulle svinge til høyre».

«Sannsynligheten for at det skulle komme en en el-syklist opp langs høyresiden, kunne ikke anses som liten, og følgene av et sammenstøt kunne bli store. Det kan derfor etter min mening ikke være tvilsomt at A feilfordelte sin oppmerksomhet», skriver førstvoterende Ingvald Falch.

Overså blinklyset

Lagmannsretten la i sin dom til grunn at hurtiggående el-sykler nå er blitt en vanlig del av bybildet, som sjåfører generelt må ta høyde for. Høyesterett fremhever at sjåførens feilfordeling av oppmerksomheten ikke kan anses som kortvarig, ettersom han over en periode på om lag 9–11 sekunder hadde mulighet til å se syklisten. Falch skriver:

«Jeg er enig i at hun holdt relativt høy fart – 16–17 km/time – i en slak oppoverbakke inn i et trafikkert kryss. Syklisten må også ha oversett at A hadde blinklysene på. Mitt syn er likevel at syklistens adferd ikke kan anses som så ekstraordinær at den får vesentlig vekt i bedømmelsen av As aktsomhet. Her har det betydning at syklisten hadde forkjørsrett.»

Høyesterett mener også at lagmannsrettens straffutmåling er korrekt, og dommen på 60 dager ubetinget fengsel blir derfor stående. Det samme gjør fradømmelsen av førerkortet for en periode på tre år.

 

– Vi noterer at høyesterett skrur til aktsomhetskravet til yrkessjåfører, men at de fant at dette var helt i det nedre sjikt for hva som kan være straffbart. Min klient tar det tungt, men må respektere dommen og at saken er endelig, sier forsvarer John Chr. Elden.

Dommen finner du her.