I vår avsa Hålogaland lagmannsrett dom i en tvist mellom Bodø kommune og en entreprenør som hadde bygget nytt skolebygg. Ett av punktene i saken var uenighet mellom kommunen og entreprenøren om hvorvidt den skalte FDV-dokumentasjonen var levert i henhold til avtalen.

FDV står for forvaltning, drift og vedlikehold, og beskrives gjerne som en slags driftsmanual for bygninger.

Annonse

Ledig stilling som advokat hos Buskerud fylkeskommune – 2. gangs utlysning

Tusenvis av sider

– Utfordringene var at det var snakk om enorme mengder dokumenter. Problemet var hvordan vi skulle kunne vurdere om det som var overlevert var tilstrekkelig eller ikke, forteller prosjektansvarlig i Bodø kommune Sissel Olga Pettersen.

I alt dreide det seg om mer enn 18.100 dokumenter og tegninger, på alt fra skifte av filtre, opplæring, serviceplaner og så videre.

– På de møtene med entreprenøren var status på FDV'en et fast punkt hver gang, men prosjektet hadde ikke noe verktøy for å dokumentere hva som egentlig var levert, sier Pettersen.

Kunne snevre letingen

Hva som egentlig var levert var et avgjørende punkt i striden, ettersom kontrakten hadde bestemmelse om dagbøter dersom dokumentasjonsplikten ikke var oppfylt. Kommunen mente at vesentlige dokumenter ikke var levert innenfor tidsfrist.

Dette fikk de ikke medhold i av tingretten. Forut for ankesaken matet de derfor alle dokumentene inn et KI-program, Findable, og ba det undersøke hva som manglet.

– Dette var et nyttig verktøy. Programmet kunne ikke si noe om kvaliteten på innholdet i det som var levert, men den kunne lete opp spesifikke dokumenter, og sjekke om de var levert innenfor sitt kapittel. Dermed var det mulig for oss å snevre inn hva vi måtte se nærmere på, forteller Pettersen.

Annonse

Ledige stillinger som jurist

Millionregning

Da lagmannsretten behandlet saken, fikk Bodø så medhold i at oversendelsene fra entreprenøren ikke var tilstrekkelig. Kommunen ble dermed tilkjent dagbøter på drøyt 300.000 kroner. Lagmannsretten skriver:

«Lagmannsretten finner det klart at FDV-leveransen var mangelfull på avtalt leveringstidspunkt 20. august 2021, og også ved overtakelsesforretningen 10. september 2021. FDVU-programmet var ikke bare en sentral del av leveransen, men også det sentrale verktøyet for å dokumentere hva som var levert. Det som ble levert var i første omgang en mengde dokumenter på minnepinne i ulike mappestrukturer, men for å vite hva som var levert – noe forenklet – måtte hver mappe og hvert dokument gjennomgås av byggherren.»

I tillegg til dagbøtene på 307.000 kroner, ble kommunen tilkjent sakskostnader på over to millioner. Entreprenøren hadde fra sin side fremlagt et krav på nesten 20 millioner kroner.

Avgjørelsen finner du her.