Før helgen ble alle bygningene på Universitetet i Oslo stengt frem til påske, og all undervisning med fysisk oppmøte stoppet. Samtidig ble førsteamanuensis Stian Øby Johansen utnevnt til fagansvarlig for digital undervisning.

Resultatet er at de første online forelesningene kan gå av stabelen allerede denne uken. Selv skal Johansen debutere med en live forelesning i folkerett på tirsdag.

– Fra fredag kveld og frem til nå har vi bygget opp en ressursside, der de som skal undervise finner enkle guider for hvordan du kan bruke digitale plattformer. Utfordringen er jo at hele lærerstaben skal kunne klare dette nærmest over natta. Det er litt som å styre et brennende fly, det har gått veldig fort, forteller Johansen.

Annonse

Vil du jobbe med både finansiering og finansregulatoriske spørsmål?

Folkerett live på tirsdag 

I den nye ressursbanken for digital undervisning ligger det nå lærerveiledning om både forelesninger, kurs og om veiledning av studenter.

– Dette er jo et universitet, så vi kan ikke beordre folk om hvordan de skal gjøre ting. Men jeg tror mange vil velge å spille inn forelesninger, og så legge ut opptak, for deretter å være tilstede i digitale diskusjonsfora. Alternativet er livestream. Selv skal jeg på tirsdag bruke Youtube Live for min forelesning i folkerett, sier Johansen.

Sendingen vil han holde hjemme fra Fredrikstad.

– Informasjonen om undervisningen vil ligge tilgjengelig på Canvas, slik studentene er vant til. Forskjellen er egentlig ikke så stor, men i stedet for å møte opp til et lokale, møter de i et digitalt rom. Vi er litt spent på kapasiteten i nettet, men vi er blitt fortalt at det jobbes med å utvide den slik at det skal holde.

malcolm langford portrett.jpg
Prof. Malcolm Langford.

Leder for den digitale forskningssatsingen til juridisk fakultet, professor Malcolm Langford, sier unntakstilstanden i utdannings-Norge skaper nye muligheter.

– Det blir en voldsom omstilling for mange lærere og studenter, med mange utfordringer. Samtidig skaper det mange muligheter til å utnytte de positive sider av digital undervisning. Og vi skaper også fremtidens jurister – rustet for en digital alder – i prosessen. Det juridiske fakultet på UiO har handlet rask, og Stian Øby Johansen har gjort en glimrende jobb i de siste to døgn. På Centre for Experiential Legal Learning (CELL) har vi brukt alle våre tilgjengelige ressurser – betalt og frivillig – til å støtte hans arbeid med de vitenskapelige ansette, sier Langford.

Digital dugnad

I tillegg til fjernundervisningsopplegget, har CELL, sammen med professor Elisabeth Gording Stang fra OsloMet, opprettet facebookgruppen Digital dugnad i høyere utdanning

– Det ble 1200 medlemmer på litt over ett døgn! Forskere kan nå dele tips, og få råd og bruksanvisninger. Selv statsråden er et medlem. Søndag, for eksempel, kjørte tre av oss et digitalt seminar om hvordan man jobber i Zoom, sier Langford.

Men uansett digitale løsninger – for studenter som er vant til å ha hele sitt sosiale liv kretsende rundt universitetet, ligger det an til å bli en ensom vår. 

«En særlig utfordring vil være den minimale kontakten vi får med andre. Å være alene er ingen spøk» skriver CELLs studentteam på en egen side opprettet om den nye studiehverdagen.