Dommen fra Nord-Troms og Senja tingrett falt så langt tilbake som i mai, men ble publisert på Lovdata først denne uken. Rett24 får opplyst at den ikke ble anket.

Bakteppet var at Tromsø fengsel hadde gått med store budsjettunderskudd flere år på rad, og for å redusere kostnadene ville Kriminalomsorgen flytte noe av bemanningen fra nattevakt til dagvakt. Fire fengselsbetjenter, som hadde gått i denne turnusen i mange år, protesterte.

Annonse

Advokatfullmektig

Mer jobb for mindre lønn

De anførte at en slik endring lå utenfor arbeidsgivers styringsrett, og derfor var ugyldig. Argumentet var at turnusendringen både endret deres stillinger vesentlig i innhold, og dessuten ville koste dem dyrt i form av bortfall av ulempetillegg. Tilleggene utgjorde årlig 50-60.000 kroner i året. På toppen av lavere inntekt, ville de måtte møte på jobb rundt 20 ganger mer i året, ettersom én time nattevakt telles som 1,25 time dagvakt.

Nord-Troms og Senja tingrett konkluderer med at endringen både er innenfor arbeidsgivers styringsrett, og saklig begrunnet. I arbeidsavtalene sto det om arbeidstid: «Etter gjeldende arbeidstidsbestemmelser. Turnus må påregnes». Tingretten skrev:

«Dette er noe som underbygger at saksøkerne måtte påregne å arbeide på natten og også hadde en plikt til det, men det kan ikke oppfattes som et løfte om nattevakter som gir de en bindende rett til nattevakt. Den naturlige forståelsen er etter rettens syn at saksøkerne etter arbeidsavtalene hadde en plikt til nattarbeid, men ikke en rett til dette. Dersom de hadde en rett på å jobbe natt ville det vært naturlig at dette var avtaleregulert i form av at turnus skulle være døgnkontinuerlig e.l.»

Slapp sakskostnadene

Det at turnussystemet hadde vært det samme i nesten 20 år, betyr etter tingrettens syn ikke at det ikke kan endres på ut fra relevante behov. At lønnsutbetalingene krymper, må sees som en naturlig følge av en mindre ubekvem arbeidstid, heter det i dommen.

Fengselsbetjentene anførte også at endringen var uforsvarlig, men heller ikke her fikk de gehør – ikke engang fra den arbeidstakerutpekte meddommeren. Tingretten skrev:

«Det ligger utenfor rettens kompetanse å gjøre fengselsfaglige vurderinger knyttet til hvor mange det bør være på jobb og hvordan sikkerheten til ansatte og innsatte best blir ivaretatt. Det sentrale for rettens avgjørelse er at det ikke er holdepunkter for misbruk av styringsretten. Uten at det har betydning for rettens avgjørelse, så viser for øvrig dokumentasjonen at det er flere andre fengsler i Norge, og som Tromsø fengsel kan sammenlignes med, som drifter uten operative betjenter på natt og uten flere ansatte på natt.»

Tingretten, inkludert  mener betjentene hadde gode grunner til å få saken prøvd, og tilkjente ikke sakskostnader. Fengselsbetjentene var representert av LO juridisk.