Oslo kommune konkluderte i fjor med at det ikke fantes noen hjemmel, ut over veitrafikklovens bestemmelser, for å regulere sparkesykkelparkeringen. Trondheim kommune prøvde saken for retten i vår, uten hell. Nå har også Bergen kommune gjort et forsøk, men heller ikke de har så langt lykkes.

Kommunen begjærte har begjært en midlertidig forføyning for å stanse bruken av kommunal grunn til utplassering og utleie av el-sparkesyklene. Sparkesykkelselskapet Ryde har motsatt seg kravet, og fikk i tingretten medhold i dette. Nå har Gulating lagmannsrett behandlet anken, med samme resultat:

Annonse

Vi søker ein jurist med interesse for forvaltingsrett og personvern

«Kommunen har vist til Samferdselsdepartementets brev av 8. juli 2020. Brevet besvarte Drammen kommunes forespørsel om trafikkreglene var til hinder for at kommunen i kraft av sin eiendomsrett regulerte adgangen til utleie av elsparkesykler. Departementets oppfatning var at trafikkreglene § 18 nr. 4 ikke var til hinder for dette. Begrunnelsen var at formålet med regelen «ene og alene er å regulere trafikanters bruk av de nevnte arealene, slik at trafikksikkerheten og fremkommeligheten ivaretas i størst mulig grad».

Lagmannsretten er ikke enig med departementet. Selv om formålet med bestemmelsen er å regulere trafikksikkerhet og fremkommelighet, fremstår det ikke tvilsomt at bestemmelsen også innebærer en rett for borgerne til å parkere i tråd med bestemmelsen. Dette medfører igjen at grunneiers eierrådighet er begrenset av reguleringen og at grunneier ikke kan motsette seg parkering som skjer i samsvar med bestemmelsen. Lagmannsretten kan derfor ikke se at forskriftens ordlyd gir mulighet til å ekskludere sykkelparkering som skjer som ledd i kommersiell drift.»

Lagmannsretten konkluderer med at Bergen kommunen ikke har sannsynliggjort noe hovedkrav knyttet til at eierrådigheten gir adgang til å kreve samtykke for at å parkere el-sparkesykler på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun.

– Våre klienter er godt fornøyd med utfallet av saken, som er i tråd med en rettsoppfatning de har hatt hele veien, nemlig at kommunen mangler hjemmel til å nekte utleieaktørene av el-sparkesykler å sette ut syklene på kommunal grunn og «tvinge» aktørene inn kontrakter som pilotprosjekter og konsesjonskontrakter, sier partner Anne Christine Wettre i Ræder, som har ført saken for Ryde.

Kjennelsen kan du laste ned her.