Under kapittelet «Krav til likebehandling» redegjør kommisjonen for en undersøkelse som er bestilt fra to forskere ved Økonomisk institutt – førsteamanuensis Manudeep Bhuller og postdoktor Henrik Sigstad.

Prinsippet om likhet for loven innebærer at like tilfeller skal behandles likt i domstolen, slik at borgerne skal kunne forutberegne sin rettsstilling, og vernes mot vilkårlige avgjørelser.

«Enhetlig praksis både på tvers av domstoler, på tvers av dommere i samme domstol og hos den enkelte dommer er derfor et overordnet mål», skriver kommisjonen.

Annonse

Seksjon for energiomstilling, klima og analyse søkjer jurist

Big data

Konklusjonen til de to forskerne er at borgerne i dag ikke kan stole på å bli behandlet likt i norske domstoler. Metoden som ble brukt, var å kode inn så store mengder data at det ville bli statistisk mulig å se mønstre i hva som skjedde når sakene ble behandlet i andre instans.

Forskerne fikk anonymiserte versjoner av 40.000 tingrettsdommer fra perioden 2005 til 2017, som alle hadde det til felles at de

  • var avsagt av dommere med minst tre års ansiennitet, som
  • var ansatt i domstoler med minst to dømmende, og som
  • hadde behandlet minst 50 saker

Helt uerfarne dommere ble altså luket ut.

Erfaring funker

Undersøkelsen viser for det første at det er store forskjeller mellom dommerne i hvor ofte avgjørelsene deres ankes. Videre fant de at det var store forskjeller mellom dommernes tilbøyelighet til å idømme ubetinget fengsel.

På denne bakgrunnen rangerte de dommerne etter en «uenighetsgrad», der høy uenighetsgrad tilsier økt tilbøyelighet til å dømme annerledes enn andre dommere. Dette viste at dommere med lang erfaring hadde lavere uenighetsgrad enn de mindre erfarne, og at dommere i små tingretter hadde større uenighetsgrad enn dommere i store tingretter.

Rent statistisk har man altså, ifølge undersøkelsen, størst sannsynlighet for likebehandling om man har en erfaren dommer i en stor tingrett, og minst sannsynlighet for likebehandling om man har en uerfaren dommer i en liten tingrett.

«Selv om alle saker har sin egenart og ikke alle sider ved en sak kan belyses i datamaterialet, er forskjellene såpass store at det antakeligvis ikke er snakk om tilfeldigheter. (...) Kommisjonen vil peke på at materialet kan indikere kvalitetsforskjeller i norske domstoler», heter det i kommisjonens delutredning.