Datatilsynet opplyser at de etter en risikovurdering har besluttet at Facebook ikke skal brukes til kommunikasjonsarbeid. Dette i motsetning til en lang rekke andre offentlige virksomheter, som for eksempel Justisdepartementet, som daglig bruker Facebook som kanal.

– Vi har valgt å ikke gå inn på Facebook, fordi vi mener at behandlingen av personopplysninger medfører en for høy risiko for brukernes rettigheter og friheter. Vi har vurdert at vi ved en eventuell tilstedeværelse på Facebook ikke ville ha oppfylt alle vilkårene i personvernforordningen (GDPR) om felles behandlingsansvar, da vi vurderer avtalen mellom Facebook og oss som mangelfull, skriver tilsynet i en pressemelding.

Annonse

Vårt skatteteam er i vekst og vi trenger flere på laget

– Men vil ikke det samme være tilfelle for alle andre offentlige virksomheter?

– Ja i hvert fall sånn som vi har tolket det. Men vi skal være ydmyke og erkjenne at andre kan se annerledes på dette. Dette er ikke en generell strek over alle offentlige virksomheters bruk av Facebook. Vi gjør dette fordi vi mener det er riktig, men også for å skape en diskusjon om problemstillingen. Vi har jo bare glidd litt inn i dette her alle sammen. Vi må som tilsynsmyndighet være 100 prosent sikre, og kan ikke risikere å bli sett på som en garantist for at vilkårene hos Facebook oppfyller kravene. Vi har heller ikke mulighet til å følge med på alle de endringene som skjer i brukervilkårene på Facebook, sier datadirektør Bjørn Erik Thon.

– Det er kanskje ikke grunn til å tro at andre har større mulighet til det enn Datatilsynet?

– Jeg synes det er grunn til ettertanke at vi er endt opp i den situasjonen. Samtidig har jeg stor forståelse for at det er blitt sånn. Det finnes ingen fullgode alternativer til dette i dag, men vi ser at her er risikoen stor, og vi frykter signaleffekten av at Datatilsynet tar dette verktøyet i bruk, sier Thon.

I pressemeldingen skriver tilsynet at de tror besøkende til en FB-side fra Datatilsynets ville hatt en forventning om at tilsynet visste hva som ble lagret dersom de for eksempel klikket «liker» på vår side, eller hva slags opplysninger som ble registrert bare ved å besøke siden.

– Og det kan vi rett og slett ikke svare på, sier Thon.