Torsdag holdt Advokatforeningen sin tradisjonelle årsmiddag på Grand Hotel i Oslo. Den nye lederen av foreningen, Siri Teigum, fikk dermed anledning til å holde sin første årstale. Den brukte hun blant annet til å pirke i en nyvinning i kjølvannet av den nye advokatloven. Regjeringen har i statsbudsjettet for neste år inntatt Tilsynsrådets inntekter, som består i gebyrer fra advokatene, som en egen budsjettpost.

Dette gir staten en uheldig innflytelse på et tilsyn som, for å sikre advokatenes uavhengighet, må være uavhengig av staten.

Utsettes for press

– Prinsippet kjenner vi også fra tilsynet med pressen. Det nyopprettede Advokattilsynet er foreslått inntatt som en del av statsbudsjettet for 2025. 25 Siden Stortinget har suveren makt over budsjettet, får staten en innflytelse over tilsynet med advokatene, som den ikke har i dag, og ikke bør ha. Advokatene har alltid finansiert tilsynet selv, ved egenbetaling, og dette er også ordningen under advokatloven. Advokattilsynet hører ikke hjemme i et statsbudsjett, og det er vanskelig å forstå hva begrunnelsen er, sa Teigum i talen.

Hun mener man allerede ser tegn til at departementet utsetter tilsynet for press i enkelte spørsmål, blant annet i spørsmålet om bruken av overtredelsesgebyr etter hvitvaskingsloven. Tilsynsrådet mener det ikke finnes hjemmel til å ilegge slike gebyrer til advokatvirksomheter, men departementet er ikke enig.

For tregt

– På Advokatforeningens kretsledermøte i 2022 fortalte Tilsynsrådet at Justisdepartementet ikke var særlig lydhøre for denne tolkningen, og «kjørte dem ganske hardt». Departementet har siden, i sine to siste «oppdragsbrev» til Tilsynsrådet, gjentatt sin holdning: Tilsynsrådet bør, i påvente av en eventuell regelverksendring, vurdere muligheten for å gi overtredelsesgebyr i hver enkelt sak. Dette handler ikke om hvem som har rett, men om Justisdepartementet skal legge føringer på tilsynet med advokatene på annen måte enn ved lov eller forskrift. Det bør de ikke, sa Teigum.

Hun etterlyste også raskere fremdrift i Tilsynsrådets arbeid. 

– Det kan ta flere år fra et tilsyn innledes, til tilsynsrapporten er ferdig. Det betyr at tilsynets regelverksforståelse kan ha endret seg underveis, og advokatene kan ha korrigert sin praksis lenge før kritikk kommer. Det er uheldig for alle parter om eventuelle endringsbehov ikke avklares
raskt nok eller fokus rettes mot forhold som ikke lenger har noen praktisk interesse, sa Teigum.