Den da 30 år gamle mannen ble sommeren 2022 stoppet av politiet mens han kjørte elektrisk sparkesykkel i Halden. Dette skjedde bare noen uker etter forskriftsendringen som omdefinerte sparkesyklene til motorvogn, slik at promillegrensene slo inn som ved bilkjøring.
For dette ble mannen senere på høsten dømt til 21 dagers betinget fengsel, tap av førerrett i 18 måneder og 27.000 kroner i bot. Senere kom imidlertid Høyesterett som kjent til at man ikke skulle legge straffnivået for promillesparkesykling på samme nivå som bilkjøring.
Anket til gunst
Som følge av dette valgte påtalemyndigheten å benytte seg av spesialbestemmelsen i straffeprosessloven § 309, som sier at påtalemyndigheten kan anke til gunst for siktede også om dommen er rettskraftig.
– Det er veldig sjelden dette skjer, og det kan jeg ikke huske at jeg har opplevd tidligere. Det er jo justeringen i Høyesterett som har fått konsekvenser, sier oppnevnt forsvarer i saken, Frode Sulland.
I den fornyede behandlingen la påtalemyndigheten ned påstand om bot på 25 000 kroner og at det bør idømmes tap av førerrett for elsparkesykkel i ett år. Forsvarer pekte på at den siktede rakk å utholde over ett år av prøvetiden for den betingede fengselsstraffen, som det ikke var grunnlag for, samt utholdt sperrefrist for retten til å kjøre bil i mer enn ett år og tre måneder.
For strengt
Borgarting lagmannsrett synes påtalemyndighetens påstand er for streng, og setter boten til 18.000 kroner. Retten skriver:
«Tap av ordinær førerett eller sperrefrist for å gi førerett bør etter omstendighetene forbeholdes de mer graverende tilfellene hvor kjøringen har medført trafikkfarlige lovbrudd og må betegnes som «kvalifisert grov», for eksempel uaktsom kjøring som har medført trafikkulykke med personskade på andre trafikanter eller betydelig materiell skade. Sperrefristen i vår sak skal etter dette bortfalle.
Lagmannsretten finner heller ikke grunn til å idømme siktede tap av retten til å føre elsparkesykkel, som påstått av påtalemyndigheten, jf. vegtrafikkloven § 35, jf. forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 5-1. Lagmannsretten har ved denne vurderingen særlig lagt vekt på tiden som har gått siden rettskraftig dom ble avsagt, samt at siktede urettmessig har utholdt sperrefrist for erverv av førerett i nærmere halvannet år.»
Snudde
Etter forskriftsendringen sommeren 2022 argumenterte påtalemyndigheten lenge for at promillesparkesykling skulle straffes på linje med bilkjøring, men da spørsmålet kom til Høyesterett, hadde Riksadvokaten ombestemt seg.
– Påtalemyndighetens synspunkt er at straffen bør fastsettes på grunnlag av alminnelig straffutmålingsprinsipper, slik Segway-dommen åpner for. Det grunnleggende prinsippet om at straffen skal være rimelig og forholdsmessig, underbygger dette, sa konstituert statsadvokat Tage Henningsen ved Riksadvokatembetet under forhandlingene i Høyesterett.
Dommen fra Borgarting finner du her.