Saksøkeren i dommen Høyesterett avsa mandag, fløy i 2016 hjem fra Bangkok med Finnair. Flyet ble forsinket, og han kom derfor frem litt over tre timer senere enn planlagt

I følge den europeiske flypassasjerforordningen har flypassasjerer rett til å kreve kompensasjon ved forsinket flyvning, og standardkompensasjonen for reiser på mer enn 35000 kilometer er 600 euro. Finnair nektet imidlertid å tilkjenne mannen erstatning, ettersom de mente han hadde fremsatt kravet for sent. Kravet var fremmet litt over tre måneder etter hjemkomst. Selskapet mente kravet måtte fremmes innen rimelig tid, og at rimelig tid var maks to måneder.

Annonse

Jurist - seniorrådgiver

Finnair vant i lagmannsretten

Ettersom dette spørsmålet har betydning for mange krav i en allerede presset luftfartsnæring, har NHO Luftfart gått inn som partshjelp i saken. Samtidig har Forbrukerrådet gått inn som partshjelp på passasjerens side.

Finnair argumenterte til ingen nytte både i forliksrådet og i Øvre Romerike tingrett, men da saken kom til Eidsivating lagmannsrett, ble resultatet motsatt. Lagmannsretten la til grunn at forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler i vid utstrekning kan anvendes også utenfor de lovregulerte tilfellene, og at kompensasjonsordningen etter flypassasjerforordningen ikke var så særegent at det burde gjøres unntak fra lovens utgangspunktet om reklamasjonsfrist på to måneder. Dette i kontrast til den ordinære pengekravsfristen på tre år.

Høyesterett er ikke enig.

Retten mener de tre hensynene som tradisjonelt begrunner en reklamasjonsplikt, innrettelseshensynet, bevissikringshensynet og spekulasjonshensynet, i liten grad gjør seg gjeldende i saker som dette. I tillegg kommer at resten av europa, med unntak for Sverige, ikke opererer med noen slik frist. Førstvoterende Erik Thyness skriver:

«Selv om hensynet til nordisk rettsenhet kan ha en viss vekt, legger jeg under disse omstendigheter ikke avgjørende vekt på at Högsta Domstolen er kommet til et annet resultat for svensk retts vedkommende. Jeg peker for øvrig på at innen EU-retten er det særlig rettsenhet innenfor det samlede EU-og EØS-området som er viktig, og det er – med unntak for Sverige – ikke påvist at det i andre land er oppstilt noen reklamasjonsfrist for slike krav som vår sak gjelder.»

– Et par hundre saker

I tillegg til tvistegjenstanden på beskjedne 600 euro, må Finnair og NHO må ut med nesten en million i sakskostnader. Prosessfullmektig for passasjeren, Christina Steimler, sier det står mange saker i kø.

– Denne saken havner i Høyesterett fordi dette gjelder svært mange passasjerer. Det er mange saker på vent nede i systemet, i påvente av denne dommen mange. Mange passasjerer er ikke klar over rettighetene sine.

– Hvor mange saker dreier det seg om?

– Det dreier seg om et par hundre saker, særlig i Asker og Bærum tingrett, der Norwegian har verneting, forteller Steimler.

Ifølge kjennelsen om restrukturering av Norwegian, som ble avsagt av byfogden i Oslo sist uke, hadde selskapet per 10. november en gjeld på 66,8 milliarder kroner. Det er altså ikke gitt at forsinkede flypassasjerer er det eneste som holder selskapets finansdirektør våken om natten.

Dommen finner du her