Den nå domfelte mannen på 21 år var ute og testet en nykjøpt bil, da han i en hastighet av rundt 190 kilometer i timen smalt inn i en annen bil i Nøstvettunnelen på E6 utenfor Oslo.

Sjåføren i den andre bilen, en mann i 60-årene, ble lam fra brystet og ned som følge av ulykken. Mannen i 20-årene var tiltalt forsettlig forvoldelse av betydelig kroppsskade, men både tingretten og lagmannsretten kom til at det kun skulle domfelles for uaktsomhet. Tingretten satte straffen til 60 dager i fengsel.

Annonse

Advokat / Advokatfullmektig selskapsrett

Kraftig opp i Eidsivating

Eidsivating lagmannsrett skjerpet senere straffen voldsomt, til to år og seks måneder pluss 500.000 kroner i oppreisning. En sentral avgjørelse i saken er en høyesterettsdom fra 2009, der det ble gitt to år og seks måneder for villmannskjøring som endte i uaktsomt bildrap. Skadefølgen var altså mer alvorlig enn i denne saken.

Mannen anket straffutmålingen til Høyesterett, og anførte at lagmannsretten dermed satte straffnivået langt høyere enn praksis, og at en eventuell skjerping av straffenivået må skje skrittvis, ikke i så store sprang.

Påtalemyndigheten anførte på sin side at det ikke kan sies å eksistere noe alminnelig straffenivå for en så hensynsløs kjøring som i dette tilfellet.

Ingen skjerping

Høysterett svarer:

«Lagmannsretten og aktor har gitt uttrykk for at det av hensyn til allmennprevensjonen er behov for en skjerpelse av det straffenivået som har vært lagt til grunn i senere års rettspraksis. Jeg er enig i at allmennpreventive hensyn gjør seg gjeldende med styrke på dette området. Det følger av forarbeidene til lovendringen i 1988, som jeg allerede har omtalt. Allmennpreventive hensyn veier særlig tungt ved så hensynsløs og farefull kjøring som i saken her. Jeg kan imidlertid ikke se at det er holdepunkter for at straffenivået må skjerpes sammenlignet med det som ble lagt til grunn i dommen fra 2009. Det er ikke belyst for Høyesterett om graverende trafikklovbrudd med karakter av villmannskjøring utgjør et større samfunnsproblem i dag enn det gjorde den gangen.»

Høyesterett lander etter dette på fengsel i ett år og åtte måneder som passende, altså lavere enn uaktsomt bildrap, men langt høyere enn tingrettens dom på 60 dager. Påtalemyndigheten argumenterte uten hell for at lagmannsrettens nivå skulle bli stående, men mener likevel at avgjørelsen innebærer en klar skjerpelse.

– Med utgangspunkt punkt i de dommene vi hadde fra tingretten og lagmannsretten i denne saken, så er vi godt fornøyd med dette resultatet. Vi mener dette er et riktig nivå, og langt over det nivået som tingretten hadde lagt seg på, sier statsadvokat Hulda Karlsdottir.

Annonse

Jurist til Entur og Datasamarbeidet i samferdselssektoren

Dissens om oppreisning

Det neste spørsmålet i saken var størrelsen opp oppreisningen. Her deler Høyesterett seg i et mindre tall og et flertall, der flertallet viser til oppreisninger som er idømt i saker med forsettlige skadefølger, blant annet forsøk på drap. I disse sakene er det tilkjent oppreisning på rundt en halv millioner kroner.

Selv om skyldgraden i denne saken er lavere, tilsier «de livsødeleggende og uopprettelige skadene som A har påført B ved sin grovt uaktsomme og graverende kjøring» at oppreisningen legges på et lignende nivå, konkluderer flertallet, og setter oppreisningen til 450.000 kroner.

Mindretallet, Ragnhild Noer, mener oppreisningsbeløpet i stedet bør sammenlignes med nivået for grovt uaktsom voldtekt til samleie, og stemmer mener oppreisningen bør settes til 250.000 kroner.

Ulykken skjedde etter at 21-åringen i ekstremt høy hastighet hadde foretatt flere forbikjøringer i høyre felt. Den 60 år gamle mannen lå i midtfeltet og la seg ut til høyre felt, hvoretter han ble truffet med voldsom kraft bakfra. Ulykken skjedde på en tett trafikkert lørdag ettermiddag.

Dommen finner du her