Den omstridte Legelisten, der pasienter vurderer fastlegen sin i anonyme innlegg, fikk i vår sin fetter i juristmarkedet. «Advokatguiden» er en nettside der klienter kan legge ut poster, anonymt, der de rangerer sin opplevelse med navngitte prosessfullmektiger.

En som har fått mange anmeldelser, er advokat Espen Ulland. Han er en av tre partnere i det lille firmaet Forbrukeradvokaten, og forteller at de har valgt å bruke Advokatguiden aktivt i markedsføringen. Ulland har 19 anmeldelser, samtlige svært positive. Ettersom anmeldelsene er datert, kan man se at langt de fleste kom i løpet av tre dager i mai.

espen_ulland-crop-u233964.jpg
Advokat Espen Ulland.

– Jeg gikk inn i dette med en viss skepsis. Og det er etter mitt syn fortsatt en betaversjon, man er i et tidlig stadium. Men vi diskuterte det på kontoret, og vi har jo egentlig savnet et verktøy som dette. For min egen del vil jeg jo normalt høre hvilke erfaringer andre har, før jeg kjøper en tjeneste. Men jeg tenkte at hvis det skal være noe poeng, så må det nesten være litt volum. Så jeg sendte i mai en helt ærlig mail til klienter i avsluttede saker, og sa som sant var at vi lever av oppdrag, og spurte om de kunne tenke seg å skrive anmeldelser. Da kom det en del, forteller Ulland.

Siden det innledende rushet har det roet seg, men fra tid til annen kommer en ny vurdering.

– Hva får klientene igjen for å skrive anmeldelser?

– Vi diskuterte litt om når det er riktig å spørre klienten om evaluering. Vi mener det er ryddigst at dette skjer først etter at oppdraget er avsluttet. Så hver gang jeg avslutter en sak, så sender jeg nå ut – som en del av avslutningen – et spørsmål om de ønsker å evaluere arbeidet. Det er ikke så mange som gidder, men noen.

– Så du tilbyr ikke rabatt mot gode anmeldelser?

– Det er vanskelig å gi rabatt når oppdraget er over. Det vil sikkert komme negative anmelder også, men det skal jeg tåle. Vi er et streit advokatfirma, som leverer ærlige tjenester, og jeg liker konseptet godt.

– Får du mange henvendelser via tjenesten?

– Ja. Men det kommer mye forskjellig. Det ringer jo noen som har sett anmeldelsene, og forteller at det «står mellom meg og Elden». Da forklarer jeg det kanskje ikke er helt slik det fungerer, og at vi ikke driver med strafferett. Men jeg har flere oppdrag som er kommet fordi folk finner dette gjennom Google. I tillegg tilbyr Advokatguiden «leads», men det har vi valgt ikke å gå inn på. Jeg har ikke like stor tro på det. Men jeg har tro på det som en markedsføringstjeneste, og et verktøy for å hjelpe folk litt på vei. For det er en jungel dette markedet, det er det ingen tvil om, sier Ulland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ut i Europa

Grunnleggeren av nettstedet, Erling Løken Andersen, jobbet selv som advokat før han bestemte seg for å satse på dette. Han forteller at de nå nettopp har rundet 1000 anmeldelser, og at ambisjonene er både store og kostbare.

– Vi ser nå at det er mange advokater som aktivt inviterer klientene til å skrive, for å få inn positive kommentarer. Totalt er det nærmere 400 advokater, som har fått tilsammen 1000 anmeldelser. Vi får inn ca 200 nye anmeldelser i måneden.

– Hvordan vet du at advokatene ikke bare skriver dette selv? Det er enormt mange som virker lyrisk fornøyd, ut fra hva de skriver?

–  Vi undersøker autentisiteten til hver anmeldelse. Vi skriver til klienten og ber om å få se oppdragsbekreftelsen.

– Så du kan garantere at alle disse anmeldelsene er ekte?

– Nei, ikke alle, på grunn av volumet får vi ikke gått gjennom alle. Vi ser ser etter mønstre, sjekker IP-adresser, og også trackrekorden til den enkelte advokat. Har vi verifisert fire anmeldelser, er det ikke sikkert vi sjekker nummer fem og seks. I tillegg gjør vi mange stikkprøver.

– Hva er forretningsmodellen?

– Den er todelt. For det første kan advokatene betale for å oppgradere profilen, og komme høyere opp i søket. I tillegg har vi en anbudstjeneste, der besøkende kan fylle ut et skjema og beskrive oppdraget, og så sender vi dette til opptil tre advokater som betaler for å få slike leads. Vår ambisjon er å lansere denne plattformen i hele Europa.

– Det hørtes dyrt ut.

– Ja, det er dyrt. Derfor ønsker vi å bevise forretningsmodellen her i Norge først, og deretter hente inn kapital til en internasjonal satsing.  

Advokatforeningen avventende

Den tilsvarende tjenesten for fastleger, Legelisten, har generert mye brudulje. Datatilsynet ga først nettstedet pålegg om at man måtte kunne reservere seg mot oppføring, men dette pålegget ble opphevet av Oslo tingrett. Noen tilsvarende feide er foreløpig ikke på trappene i advokatstanden. Leder av Advokatforeningen, Jon Wessel-Aas, sier at foreningen ikke har noe prinsipielt imot fenomenet.

– Min holdning er at det er fint at bransjen er gjenstand for kritisk omtale fra forbrukere. Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hvordan dette skal kunne ha noen særlig troverdighet for publikum. Om det skulle stå ting der som ikke stemmer, så vil advokaten ikke kunne motsi dette uten å risikere å bryte taushetsplikten. Å verifisere anmeldelsene vil derfor være utrolig tidkrevende å gjøre på en ordentlig måte. Og det ser jeg kanskje ikke for meg at mange travle advokater vil bruke tiden på. Videre er dette et system som åpner for at advokater oppfordrer klienter til å legge inn positive anmeldelser. Det er mange feilkilder her. Men det er selvsagt greit å bruke det som markedsføring, sier Wessel-Aas.

Selv har han foreløpig null anmeldelser i Advokatguiden, som ble lansert i vår. 

– Vi føler fortsatt at vi er helt i oppstartsfasen, men advokatbransjen er en gammeldags og konservativ bransje. Jeg tror den er moden for en endring som dette, sier gründer Erling Løken Andersen.