I regjeringens proposisjon om ny struktur i domstolene, er det foreslått å innlemme Oslo byfogdembeter i Oslo tingrett. Dette er i tråd med forslaget fra Domstolkommisjonen. I høringsrunden kritiserte Advokatforeningen Oslo krets forslaget, men denne kritikken har ikke fått gehør i departementet. I en uttalelse skriver nå foreningen:

«Vi anser det som sannsynlig at den verdifulle spesialkompetansen, som innehas av dommere og saksbehandlere i Oslo byfogdembete, ikke vil holdes ved like, og dermed på sikt vil bli utvannet ved en sammenslåing. Det er også, slik vi ser det, sannsynlig at en sammenslåing vil medføre at brukerne av Oslo byfogdembete, både profesjonelle aktører og private, vil bli skadelidende som følge av lengre saksbehandlingstid, lavere faglig spisskompetanse, fordyrende prosesser og mindre tilgjengelighet. Dagens todeling i Oslo fungerer utmerket og det foreligger verken økonomiske eller andre tungtveiende hensyn for å foreta sammenslåing.»

Foreningen mener proposisjonen fra regjeringen i for liten grad drøfter ulempene med en sammenslåing.

«Det fokuseres i stor grad på argumentene for sammenslåing, mens argumentene mot sammenslåing i liten grad er redegjort for eller blitt vurdert. Vurderingen knyttet til forslag om sammenslåing i Oslo er mangelfull og konsekvensene ved en eventuell sammenslåing er ikke godt nok utredet.»

Annonse

Vil du være med å bygge nye Vestfold fylkeskommune?

Vil ha egen avdeling i stedet 

I proposisjonen refererer departementet den kritikken som kom i høringsrunden, blant annet fra Advokatforeningen. Konklusjonen blir imidlertid stående. Departementet skriver:

«En rekke høringsinstanser, deriblant Oslo byfogdembete selv og ulike representanter for Oslos advokatmiljø som hyppig er i kontakt med byfogdembetet i sin arbeidshverdag, har særlig innvendt mot en sammenslåing at spesialkompetansen hos byfogdembetet vil bli svekket ved en sammenslåing, og at en sammenslåing vil kunne medføre lengre saksbehandlingstid innenfor byfogdembetets saksområder. Departementet har forståelse for disse synspunktene, men etter departementets syn kan dette avhjelpes ved at byfogdembetets saksområder legges til én eller flere egne avdelinger i Oslo tingrett. Departementet er enig med kommisjonen og flere av høringsinstansene i at en sammenslåing ikke er til hinder for at begge domstolenes funksjon som kompetansesentre videreføres. »

Departementet forutsetter at det opprettes en egen byfogdavdeling i tingretten, som kan videreføre det særskilte fagmiljøet:

«Etter departementets syn vil en sammenslåing kunne gjøre domstolen mer brukervennlig, både fordi det bare vil være én alminnelig domstol i førsteinstans å forholde seg til i Oslo, og fordi man vil kunne ha en mer helhetlig tilnærming i disse sakene i en alminnelig domstol, slik dommer Johansen i Oslo byfogdembete peker på i sitt høringssvar. Med en sammenslått domstol vil man videre kunne oppnå administrative besparelser i form av for eksempel felles administrasjon og ekspedisjon, og det vil være behov for kun én sorenskriver og én direktør, i stedet for to. Sammenslåing kan også føre til en bedre utnyttelse av tinghuset og rettssalene. I dag kan det for eksempel være tomme rettssaler i én av domstolene, mens rettssalene i den andre er overbooket.»

Foruten Advokatforeningen Oslo krets, er også de ansatte i Oslo byfogdembete gjennomgående negative til sammenslåing. Tingretten og Borgarting lagmannsrett er derimot positive.

De øvrige byfogdembetene i Norge ble slått sammen med de lokale tingrettene for 20 år siden. Kun Oslo byfogdembeter er i dag egen domstol. 

Proposisjonens drøftelse finner du her