Den største domstolreformen i moderne tid er i ferd med å bli rullet ut, og nærmere 60 domstolledere skal bli til 23. Dermed starter stolleken om hvem som skal bli sittende i de lederstillingene som blir igjen. Og tiden er knapp, Regjeringen har besluttet at den nye strukturen skal tre i kraft allerede 1. mai.

I et notat Domstoladministrasjonen har utarbeidet, legges det til grunn at de overtallige lederne skal gå over i vanlig dommerjobber på de rettsstedene der de arbeider i dag. De vil imidlertid få beholde både sorenskrivertittelen og lederlønnen.

Annonse

Avdelingsdirektør

Ønsker utlysning av alle

Planen er at Innstillingsrådet for dommere skal behandle alle ansettelsene innen utløpet av mars, og sist uke ble de første lederjobbene utlyst. Dette gjaldt

  • Buskerud tingrett
  • Hordaland tingrett
  • Midtre Hålogaland tingrett
  • Romerike og Glåmdal tingrett
  • Vestre Innlandet tingrett
  • Telemark tingrett
  • Østre Innland tingrett

Nest pulje ut blir

  • Agder tingrett
  • Møre og Romsdal tingrett
  • Søndre Østfold tingrett
  • Sør-Rogaland tingrett
  • Indre og Østre Finnmark tingrett

Domstoladministrasjonen har kommet til at seks av lederstillingene ikke skal lyses ut. Dette fordi de består av rettskretser som allerede er samlet under felles ledelse, eller fordi de ikke er berørt av reformen. Dette gjelder

  • Vest Finnmark tingrett
  • Salten og Lofoten tingrett
  • Helgeland tingrett
  • Haugaland og Sunnhordland tingrett
  • Vestfold tingrett
  • Sogn og Fjordane tingrett

Tvil om Oslo, Tromsø og Trøndelag

Til slutt gjenstår et knippe på fem tvilstilfeller, der det ennå ikke er besluttet om stillingene skal lyses ut eller ei. Dette gjelder tingretter der en liten rettskrets innlemmes i en stor. DA er derfor usikker på om sorenskriveren i den dominerende tingretten vil kunne ha et arbeidsrettslig krav på å fortsette i stillingen. Dette gjelder

  • Oslo tingrett, som skal slås sammen med Oslo byfogdembeter
  • Asker og Bærum tingrett, som skal slås sammen med Ringerike tingrett
  • Trøndelag tingrett, som skal slås sammen med Inntrøndelag tingrett og Namdal tingrett
  • Follo tingrett, som skal slås sammen med Heggen og Frøland tingrett
  • Nord-Troms tingrett, som skal slås sammen med Senja tingrett

– Om dette var helt opp til Domstoladministrasjonen, så hadde nok alle stillingene blitt utlyst. Det er helt klart det som ville gitt den mest smidige prosessen. Men vi kan jo ikke la være å følge de arbeidsrettslige spillereglene, og om noen av disse sorenskriverne har rett til å bli stående i stillingen, så skal de selvsagt det, sier domstoldirektør Sven Marius Urke.

Annonse

Rådgiver/seniorrådgiver i avdeling for digitaliseringspolitikk

Heller mot utlysning

I notatet fra DA legges det til grunn som veiledende utgangspunkt at et lederembete, som hovedregel, er videreført i det nye domstollederembetet, dersom det opprinnelige lederembetet omfattet minst 70 prosent av den sammenslåtte domstolens bemanning.

Dette er et syn Arntzen de Besche-partner Ingeborg Moen Borgerud ikke deler. Hun har utredet spørsmålet på oppdrag fra Dommerforeningen, og har skrevet et notat til prosessen. Rett24 har fått innsyn i notatet, og her fremholder hun at det er «vanskelig å se at en eller flere av sorenskriverne har rett og plikt til å videreføre sin stilling i lederembetet for den sammenslåtte tingretten».

Om DA velger å legge dette synet til grunn, må også de fem embetene det er tvil om, lyses ut.

– Dette vil bli avklart så fort som mulig. Det vi kan si, er at i den grad det er rom for skjønn, så vil vi helle i retning av utlysning, sier Urke.

Men å jobbe slipper de ikke

Borgerud legger videre til grunn som sikker rett at staten har adgang til å frata domstolledere lederfunksjoner, i den utstrekning dette er nødvendig som følge av at embetet legges ned, eller omorganiseres i så stor grad at det er tale om et nytt embete.

Sist det var overtallige sorenskrivere, var i 2003. Da inngikk Dommerforeningen og DA en avtale om at domstollederne skulle beholde lønnen, men uten at de av den grunn skulle ha noen «plikt til å stille sin arbeidskraft til disposisjon for løpende dommeroppgaver».

Denne formuleringen blir ikke gjentatt denne gangen.