«Ved vurderingen har tingretten tatt utgangspunkt i at emballasjefarge for nærings- og nytelsesmidler er et sentralt – kanskje dominerende - navigasjonselement for forbrukere som i en iblant både travel og overveldende handlesituasjon skal finne frem til ønsket produktkategori, og innenfor kategorien velge seg et foretrukket enkeltprodukt fra selvbetjeningshyllenes produktvrimmel».

Det skrev tingrettsdommer Per Kaare Nerdrum i dommen som ble avsagt før helgen, der Freias eiere Mondelez ble dømt til å betale mer enn 20 millioner kroner til Stratos-sjokoladens eiere Orkla.

Annonse

Erfaren forretningsadvokat

Salget opp

Den omfattende medieomtalen av saken har imidlertid åpenbart vært en utmerket veileder selvbetjeningshyllenes produktvrimmel, for mandag kunne TV 2 fortelle at salget av Freia-boblesjokolade, med den omstridte emballasjen, har skutt i været i helgen

– Vi økte salget vårt av Freia Boble med 82 prosent mot foregående lørdag, sier kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Julie Johansen, til TV 2. 

Norgesgruppen, som eier blant annet Kiwi, Spar, Meny og Joker, opplyser til samme kanal at noen butikker har vært utsolgt, skriver NTB

Ville ikke bruke lyseblått 

Bakteppet er at Orkla mener Mondelez både har brutt deres enerett på å bruke den aktuelle blåfargen, og at blåfargen strider med god forretningsskikk. Tingretten var enig begge deler.

Retten gjorde blant annet et poeng av at Freia ikke ville bruke en lysere blåfarge, av frykt for å «vanne ut kundekretsens assosiasjoner opparbeidet gjennom langvarig og konsekvent bruk av lyseblå for Firkløver».

«Det er imidlertid uforenlig med god forretningsskikk næringsdrivende imellom å legge seg helt inntil segment-leders langvarig benyttede emballasjefarge fordi man ikke ønsker å svekke distinktiviteten til andre, egne merkevarer», heter det i dommen.

Mondelez har allerede varslet at dommen vil bli anket.