Norgessjefen i det italienske oljeselselskapet Edison ble i 2019 lurt trill rundt av to svindlere, som utga seg for å være toppsjefen fra Milano. Svindelen gikk ut på norgessjefen skulle være avgjørende brikke i en topphemmelig operasjon, som blant annet innebar å overføre 130 millioner kroner til en konto i Hong Kong.

I epostene ble lederen forklart at han var den eneste de stolte på, og at han derfor ikke måtte fortelle om de gigantiske pengeoverføringene til noen andre, og heller ikke ta kontakt på telefon.

Svindlerne ble senere dømt til flere år i fengsel, men fortsatt pågår striden om hvem som skal ta regningen for det enorme tapet. Edison mener selskapets bankforbindelse, Danske Bank, må ta ansvaret, ettersom deres interne rutiner burde fanget opp at den norske direktøren var i ferd med å bli lurt før de sendte slike beløp til Hong Kong.

Annonse

Er du klar for å jobbe med plan- og bygningsrett for hele kommune-Norge?

Klart avvik

Både tingretten og lagmannsretten var enig i at den kundeansvarlige i Danske Bank hadde hatt en uforsvarlig handlemåte, og at banken kunne klandres. Lagmannsretten skrev:

«Etter flertallets syn må bankens handlemåte anses som et klart avvik fra de krav som i gjeldende regelverk stilles til forsvarlige kontrollfunksjoner hos banker, og av en slik grad at avviket utgjorde klanderverdige handlinger fra bankens side. Flertallets syn er at dette samlet sett er et ansvarsutløsende brudd.»

Én dommer dissenterte, og mente at det kun var «i etterpåklokskapens klare lys» at man kan stille krav om at bankansatte skulle ta kontakt med daglig leder i Edison og få forsikring om at pengeoverføringene var tilsiktet. Og selv om det skulle foreligge ansvar, mente mindretallet, så måtte en erstatning helt bortfalle som følge av skadelidtes medvirkning.

– Stor betydning for alle banker

Flertallet mente at hovedansvaret for tapet ligger på den daglige lederen i Edison, som lot seg lure, men at Danske Bank likevel burde holdes ansvarlig for 25 prosent av tapet. Edison ble derfor tilkjent 31,4 millioner kroner i erstatning. Resten at det tapet må Edison bære selv.

Danske Bank anket Borgarting lagmannsretts avgjørelse til Høyesterett, og sist uke besluttet ankeutvalget å fremme saken. Med seg på laget har banken fått interesseorganisasjonen Finans Norge som partshjelp.

– Saken gjelder om banker kan ha et erstatningsansvar der kunden selv har benyttet sine betalingskanaler til utbetalinger som viser seg å være resultatet av et bedrageri, sier Henning Hardborg, som representerer partshjelperen.

– Spørsmålet er i bunn og grunn hvilket ansvar banker har for å undersøke og overprøve kundens betalingsbeslutninger. Saken har derfor stor betydning for alle banker som opererer i Norge, og derved for mange av Finans Norges medlemmer, sier Harborg.

Lagmannsrettens dom finner du her.