– Han var skuffet og lei seg, han gikk i kjelleren over dette, sier forsvarer Christian Lundin.

Den enstemmige dommen Gulating lagmannsrett avsa onsdag endte med samme resultat som i tingretten, det vil si 60 dagers betinget fengsel.

Retten legger til grunn at vaktsjefen, i det minste senest da losen på TS Sola over sambandet ga beskjed om at han «må svinga styrbord med ein gang», burde brukt kikkert eller annet utstyr, og satt ned farten. Retten skriver:

«Både alene, men i særlig grad sett i sammenheng med det som er gjennomgått ovenfor, var det kvalifisert avvikende fra det man kunne forvente av en alminnelig aktsom navigatør at tiltalte ikke straks selv tok i bruk effektive navigasjonshjelpemidler han hadde tilgang på, eventuelt iverksette tiltak via andre, for å avklare nærmere hvem som kom med beskjeden om at fregatten måtte svinge styrbord «med ein gang», og hvorfor. (...) Videre var losens anrop et tydelig signal direkte til tiltalte, og som burde ha ført til at han straks tok ned fremdriften for å skaffe seg mer handlingsrom til å undersøke hvilket fartøy som anropte fregatten med et krav om umiddelbar kursendring, og hvorfor.»

Annonse

Bli en del av Molteberg Nilsen – et av Norges raskest voksende advokatfirmaer

– Håper punktum kan settes

Det var statsadvokatene Magne Kvamme Sylta og Benedikte Høgseth som førte saken for påtalemyndigheten i retten.

– Det sentrale for påtalemyndigheten har vært å fastslå ansvarsforholdet i saken, og at det i fredstid gjelder det samme aktsomhetskrav for ansvarshavende navigatører om bord på Sjøforsvarets fartøyer som for navigatører om bord på sivile fartøyer, skriver de i en pressemelding onsdag.

– Påtalemyndigheten håper vi med denne enstemmige og grundige dommen nå kan sette et strafferettslig punktum i saken, sier de to.

– Urimelig

Den unge vaktsjefen var ansvarlig for fregattens ferd da den natt til 8. november 2018 kolliderte med supertankeren Sola TS og siden forliste i fjæresteinene like ved Stureterminalen i Øygarden.

– Han klandres for ikke å ha orientert seg og undersøkt nærmere det lysende objektet som var mot ham, altså Sola TS, som fregatten senere kolliderte med, sier Lundin.

Som den eneste ble vaktsjefen straffeforfulgt etter at Forsvaret aksepterte en foretaksstraff på 10 millioner kroner.

– Han synes derfor det er urimelig at han skal straffes når det var en rekke systemer som sviktet samtidig, sier Lundin om vaktsjefen.

Annonse

Jurist - seniorrådgiver

– Unik sak

Under behandlingen i lagmannsretten la påtalemyndigheten ned samme påstand som i tingretten, 120 dager betinget straff for uforsvarlig navigering. At lagmannsretten, i likhet med tingretten, velger å halvere dette til 60 dagers betinget fengsel, betyr lite for statsadvokatene.

– Den utmålte straffens lengde og form har ikke vært det sentrale for påtalemyndigheten, skriver de i pressemeldingen.

Under prosedyren i lagmannsretten sa Høgseth at saken mot vaktsjefen var unik sett i lys av omfanget, at landets fregattforsvar mistet 20 prosent av kapasiteten sin og den enorme oppmerksomheten, men at de rettslige prinsippene ikke er ulike andre saker om uaktsom skade.

– Det var flaks og helt utrolige tilfeldigheter at det ikke gikk tapt menneskeliv under kollisjonen, mente Høgseth, som sa at det bare var på grunn av den trege saksbehandlingen i saken at det ikke var aktuelt å legge ned påstand om ubetinget fengsel.