Anken i saken kommer fra en kvinnelig sparkesyklist som ble stoppet med 1 i promille på Akershusstranda i Oslo i sommer. Dette var omkring tre uker etter at elsparkesykler ble omklassifisert til motorkjøretøy. Endringen medførte en dramatisk endring av reaksjonsnivået, på linje med kjøring av bil.

I tiden etter dette er det kommet en lang rekke avgjørelser der folk er blitt stanset med promille, med til dels svært forskjellige reaksjoner. Noen har fått 15.000 i bot, andre har fått opp mot 100.000, og flere har fått førerkortet inndratt for lang tid.

Annonse

Vil du spesialisere deg innen kapitalmarkeds- og M&A transaksjoner i et ledende advokatfirma?

Oppheves

Nå sier Høyesteretts ankeutvalg at forskjellen på elsparkesykler og biler er så stor, at man ikke automatisk kan legge til grunn at førerkortet kan inndras. I en kjennelse som ble avsagt tirsdag, skriver retten:

«Formålet med midlertidig tilbakekall av føreretten og beslag av førerkort er å fjerne farlige førere fra trafikken umiddelbart. Det som i dette tilfellet utløser det midlertidige tapet av føreretten for bil, er altså ett enkelt tilfelle av promillekjøring med et fremkomstmiddel som det ikke kreves førerkort eller annen godkjennelse for å bruke. Det er ingen opplysninger om at A holdt høy hastighet, var til fare eller sjenanse for noen eller på annen måte opptrådte uforsiktig eller hensynsløst. I en slik situasjon kreves det en nærmere begrunnelse for at det er nødvendig umiddelbart å frata A retten til å kjøre bil, noe det er opplyst at hun har gjort i 25 år uten reaksjoner.»

I avgjørelsen fra Hålogaland lagmannsrett, som nå altså blir opphevet, skrev lagmannsretten:

«Selv om anmeldelsen i saken gir svært få konkrete opplysninger om kjøringen, fremgår at den foregikk i Oslo sentrum en fredag kveld, med det potensialet for mange fotgjengere og ulike forstyrrende elementer i nærheten som dette gir. Promillegraden og gjerningsstedet utgjør klare risikomomenter.»

Saken gjaldt midlertidig beslag inntil straffesaken er avgjort. Til dette kommenterer Høyesterett:

«Utvalget savner en konkret vurdering av hvorfor hennes bruk av den elektriske sparkesykkelen under alkoholpåvirkning tilsier at hun utgjør en slik trafikksikkerhetsrisiko at hun midlertidig skal fratas retten til å kjøre bil i tiden frem til inndragningsspørsmålet avgjøres i den ordinære straffesaken.»

– Åpenbart behov for rettsavklaring

Forsvarer i saken var John Chr. Elden ved advokatfullmektig Andreas Seehusen Karlsbakk.

– En klok vurdering fra Høyesterett. Å kjøre en sparkesykkel forsiktig med 1 i promille utgjør ikke i seg selv en trafikkfarlig som krever førerkortbeslag. Dette gjelder alle fremtidige saker, så det er lite poeng å ta lappen på stedet fremover, skriver Elden i en SMS.

Kjennelsen kommer mens en annen beslektet sak ligger til vurdering i ankeutvalget. Dette gjelder en sak fra Rogaland, der en kvinne fikk 80.000 i bot og inndragelse av retten til å kjøre bil i 18 måneder.

Les: Ber om at sparkesykkelstraffene tas direkte til Høyesterett

– Det er helt åpenbart behov for en rettsavklaring. Allerede nå står det et femtitalls saker i kø, uttalte forsvarer Brynjar Meling til Rett24 sist uke. Han har bedt om at saken få tillatelse til å gå rett til Høyesterett, uten lagmannsrettsbehandling.

Kjennelsen finner du her.