Anken i saken kommer fra en kvinnelig sparkesyklist som ble stoppet med 1 i promille på Akershusstranda i Oslo i sommer. Dette var omkring tre uker etter at elsparkesykler ble omklassifisert til motorkjøretøy. Endringen medførte en dramatisk endring av reaksjonsnivået, på linje med kjøring av bil.

I tiden etter dette er det kommet en lang rekke avgjørelser der folk er blitt stanset med promille, med til dels svært forskjellige reaksjoner. Noen har fått 15.000 i bot, andre har fått opp mot 100.000, og flere har fått førerkortet inndratt for lang tid.

Annonse

Ledige stillinger i vårt team for Kapitalforvaltning og Finansregulatorisk

Oppheves

Nå sier Høyesteretts ankeutvalg at forskjellen på elsparkesykler og biler er så stor, at man ikke automatisk kan legge til grunn at førerkortet kan inndras. I en kjennelse som ble avsagt tirsdag, skriver retten:

«Formålet med midlertidig tilbakekall av føreretten og beslag av førerkort er å fjerne farlige førere fra trafikken umiddelbart. Det som i dette tilfellet utløser det midlertidige tapet av føreretten for bil, er altså ett enkelt tilfelle av promillekjøring med et fremkomstmiddel som det ikke kreves førerkort eller annen godkjennelse for å bruke. Det er ingen opplysninger om at A holdt høy hastighet, var til fare eller sjenanse for noen eller på annen måte opptrådte uforsiktig eller hensynsløst. I en slik situasjon kreves det en nærmere begrunnelse for at det er nødvendig umiddelbart å frata A retten til å kjøre bil, noe det er opplyst at hun har gjort i 25 år uten reaksjoner.»

I avgjørelsen fra Hålogaland lagmannsrett, som nå altså blir opphevet, skrev lagmannsretten:

«Selv om anmeldelsen i saken gir svært få konkrete opplysninger om kjøringen, fremgår at den foregikk i Oslo sentrum en fredag kveld, med det potensialet for mange fotgjengere og ulike forstyrrende elementer i nærheten som dette gir. Promillegraden og gjerningsstedet utgjør klare risikomomenter.»

Saken gjaldt midlertidig beslag inntil straffesaken er avgjort. Til dette kommenterer Høyesterett:

«Utvalget savner en konkret vurdering av hvorfor hennes bruk av den elektriske sparkesykkelen under alkoholpåvirkning tilsier at hun utgjør en slik trafikksikkerhetsrisiko at hun midlertidig skal fratas retten til å kjøre bil i tiden frem til inndragningsspørsmålet avgjøres i den ordinære straffesaken.»

– Åpenbart behov for rettsavklaring

Forsvarer i saken var John Chr. Elden ved advokatfullmektig Andreas Seehusen Karlsbakk.

– En klok vurdering fra Høyesterett. Å kjøre en sparkesykkel forsiktig med 1 i promille utgjør ikke i seg selv en trafikkfarlig som krever førerkortbeslag. Dette gjelder alle fremtidige saker, så det er lite poeng å ta lappen på stedet fremover, skriver Elden i en SMS.

Kjennelsen kommer mens en annen beslektet sak ligger til vurdering i ankeutvalget. Dette gjelder en sak fra Rogaland, der en kvinne fikk 80.000 i bot og inndragelse av retten til å kjøre bil i 18 måneder.

Les: Ber om at sparkesykkelstraffene tas direkte til Høyesterett

– Det er helt åpenbart behov for en rettsavklaring. Allerede nå står det et femtitalls saker i kø, uttalte forsvarer Brynjar Meling til Rett24 sist uke. Han har bedt om at saken få tillatelse til å gå rett til Høyesterett, uten lagmannsrettsbehandling.

Kjennelsen finner du her.