Forlagsbransjen for det juridiske markedet er big business, og i fjor fikk de etablerte aktørene en ny konkurrent, i form av Karnovs gjeninntreden i Norge.

Nylig feiret selskapet ettårsdagen for lansering, og administrerende direktør Hans-Petter Nygård forteller at kommentarproduktet deres nå har 260 virksomheter på kundelisten.

– Det er vanskelig å kommentere konkrete tall, men om vi ikke ligger foran planen så ligger vi i hvert fall i henhold til planen. Først og fremst er vi stolte av at vi har etablert en såpass bred kundemasse. Det er stor spredning i porteføljen, alt fra småbedrifter, til interesseorganisasjoner og offentlig sektor. Men vi er jo fortsatt et startupselskap, sier Nygård, som kom til Karnov i januar.

Har passert 200 kommentarer>

Det danske selskapet Karnov forsvant ut av Norge da Gyldendal kjøpte hele kommentarsamlingen fra dem i 1997. Retten til å bruke navnet Karnov fulgte med på kjøpet, men bare for noen få år. Deretter endret Gyldendal Karnov-navnet til «Gyldendal Rettsdata». Når Karnov nå er tilbake i Norge, er det altså for å starte helt fra bunnen, med å lage en helt ny kommentarkatalog, under den gamle merkevaren.

Selv forteller Nygård at kommentarbasen er kommet opp i godt over 200 lover, forskrifter og konvensjoner. Sentralt i markedsføringen er «K»'en du kanskje har sett i Lovdatas verktøykasse. Karnov har, i likhet med Universitetsforlagets Juridika, integrert sitt produkt i Lovdata Pro.

– Domstolene er en av våre største kunder, og de har alt henvist til Karnov Lovkommentarer i en rekke domsavsigelser. Vår teknologiske nyvinning – de historiske notene – gjør at kommentarene er en fullverdig og etterprøvbar rettskilde. I Karnov har alle notene i lovkommentarene en unik destinasjon, det vil si at en note aldri vil renummereres eller forsvinne ved en lovendring eller revisjon av noten, sier Nygård.

Gyldendal med ny plattform

Gyldendal Rettsdata, derimot, er ikke integrert i Lovdata. De har sin egen konkurrerende rettsdatabase, og i høst tiltrådte Cecilie Bergenstjerna som selskapets nye toppleder. Hun forteller at de har hatt vekst i antall kunder gjennom 2022.

Cecilie Bergenstjerna Rettsdata.jpg
Cecilie Bergenstjerna er
administrerende direktør
i Gyldendal Rettsdata. (Foto: Tina Ulven/Gyldendal)

– Vi forventer å se endringer i markedet som følge av den økonomiske utviklingen, men kanskje ikke først og fremst blant brukerne våre, men heller blant samarbeidspartnere. De siste årene har vi sett stor nyetablering blant nye aktører også i jussmarkedet. Mange av de nye etableringene har nytt godt av god tilgang til risikokapital, mens dette nå synes å endres som følge av strammere kapitaltilgang. For Gyldendal Rettsdata betyr det at mange kommer til oss med et ønske om samarbeid, sier Bergenstjerna.

Selskapet har i år gjort store investeringer i ny teknologi, som skal gi kundene mulighet å etablere egne løsninger på toppen av Gyldendals komponenter.

– I 2023 vil vi lansere de første tjenestene på ny plattform. Det vil være noen nye tjenester fra Gyldendal Rettsdata, men også de første nye partnertjenestene dedikert til Rettsdatas kunder. Utviklingen vil fortsette inn i 2024, der vi både vil tilby ytterligere nye tjenester, samtidig som «nye Rettsdata» vil kunne tilpasses den enkelte brukers behov i større grad enn i dag, sier Bergenstjerna.