Norges institusjon for menneskerettigheter avga onsdag sine årlige anbefalinger til Stortinget. Øverst på listen står kontroversen rundt vindturbinene på Fosen.

Halvannet år etter at Høyesterett kjente konsesjonene ugyldige, snurrer turbinene ufortrødent videre. Et spørsmål som har vært diskutert er om dette innebærer en pågående menneskerettslig krenkelse, eller om vindparken er noe som på sikt vil bli en krenkelse. Uenigheten springer tilsynelatende ut av følgende en passus i Høyesteretts avgjørelse, der retten skrev: «Inngrepet vil etter dette på sikt utgjøre en alvorlig trussel mot næringsvirksomheten og dermed mot kulturutøvelsen».

Annonse

Ønsker du en stilling med utfordrende og varierte juridiske oppgaver i et solid juridisk fagmiljø?

Senere i avgjørelsen skriver imidlertid førstvoterende at «min konklusjon blir derfor at konsesjonsvedtaket strider mot reineiernes rettigheter etter konvensjonsbestemmelsen».

I årsmeldingen som kom onsdag skriver NIM:

«Olje- og energidepartementet har gitt uttrykk for at Høyesterett mener at inngrepet vil kunne bli et menneskerettighetsbrudd «på sikt», altså at menneskerettighetsbruddet ikke har skjedd ennå. Høyesterett sa imidlertid at «konsesjonsvedtaket strider mot reineiernes rettigheter etter konvensjonsbestemmelsen». Det er dette som danner grunnlaget for at vedtaket ble kjent ugyldig. Vindparkene er bygget, og det er ikke iverksatt tiltak som bringer dette under terskelen for brudd på artikkel 27. Dette betyr at menneskerettighetsbruddet er pågående så lenge retten til kulturutøvelse etter SP artikkel 27 ikke kan oppfylles.»

NIM skriver på den bakgrunn at «Stortinget bør be regjeringen om å raskt reparere menneskerettighetskrenkelsen som er fastslått av Høyesterett i Fosen-dommen, i tråd med Norges menneskerettslige forpliktelser».

Hvordan dette menneskerettsbruddet skal repareres, har imidlertid NIM ingen anbefaling om. Professor Erik Titlestad Monsen uttalte i februar at utgangspunktet etter Høyesteretts dom er at vindturbinene må rives, men at både folkeretten og nasjonal rett åpner for unntak fra dette utgangspunktet.

– Det er liten sannsynlighet for at turbinene rives. Men at noen fjernes er mer sannsynlig. Det er på mange måter den opplagte løsningen, at man fjerner så mye som er nødvendig for å komme under terskelen for krenkelse. Men hvor den terskelen ligger, er vanskelig å slå fast. Det er sikkert mange rapporter som må skrives for å finne ut av det. Kanskje er de skrevet allerede, uttalte Monsen.