Som et ledd i gjennomføringen av EUs moderniseringsdirektiv, vedtok Barne- og familiedepartementet en forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr. Loven gjelder ved brudd på markedsføringsloven, angrerettloven, pakkereiseloven og åpenhetsloven, og trådte i kraft 14. februar 2023.
Glemte fristen
Forskriften hadde et visst preg av hastverk, ettersom det viste seg at man hadde glemt å vedta den innen fristen fra EU gikk ut i 2020. Problemet er at høringen som i sin tid ble holdt, nå har rukket å bli flere år gammel. Den gang eksisterte ikke åpenhetsloven. Høringsinstansene fikk dermed kun uttale seg i tilknytning til de tradisjonelle forbrukerlovene, ikke i tilknytning til den langt mer kontroversielle åpenhetsloven.
Les: Nå kan selskaper få kjempegebyrer for brudd på markedsføringsloven – og åpenhetsloven
Dette møtte kritikk fra næringslivet.
– Poenget er at de som er berørt, skal få uttale seg. Det følger jo av både forvaltningsloven og utredningsinstruksen, sa fagleder i NHO Halvor E. Sigurdsen til Rett24 tidligere i mars.
Ut likevel
I juli sendte så Barne- og familiedepartementet regelen på høring likevel. Dermed oppstår den litt uvanlige situasjonen at forskriften sendes på høring etter at den er trådt i kraft. I høringsnotatet foreslår departementet ingen endringer, men skriver:
«Åpenhetsloven er en ny lov som stiller krav til at virksomhetene som omfattes av loven har kunnskap om ivaretakelse av menneskerettigheter og arbeidsforhold i egen virksomhet og leverandørkjede. Dette kan være krevende, og kan tilsi at virksomhetene ikke bør risikere så store overtredelsesgebyr som utmålingsforskriften gir adgang til, og at det i stedet bør fastsettes en egen lavere ramme for alle eller enkelte av bestemmelsene som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr etter åpenhetsloven.
På den andre siden skal åpenhetsloven bidra til et mer ansvarlig og åpent næringsliv som respekterer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i produksjonen av varer og levering av tjenester. (...)
Dette er bestemmelser som skal sikre åpenhet i virksomhetene og som er viktige for å oppnå åpenhetslovens overordnede formål. Selv om bestemmelsene er av en litt annen karakter enn bestemmelsene i markedsføringsloven og angrerettloven som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr, er det departementets vurdering at brudd på bestemmelsene kan være like alvorlige. Etter departementets vurdering vil det sende et uheldig signal om disse bestemmelsene skal ha en lavere ramme for overtredelsesgebyr enn overtredelser etter markedsføringsloven og angrerettloven for øvrig. En ramme på inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning eller inntil 25 millioner kroner, der det høyeste beløpet anvendes vil gi nødvendig preventiv effekt, og handlingsrom for Forbrukertilsynet som tilsynsmyndighet ved gjentatte og klare brudd på åpenhetsloven.»
Høringsfristen er satt til 5. oktober, og hele høringsnotatet finner du her.