Partnerne Hellesen og Rød i Advokatfirmaet Elden mener det er et paradoks at seksuell omgang uten samtykke ikke er straffbart i Norge. Men hva er egentlig et samtykke? 

Samtykkebasert lovgivning innebærer at voldtektslovgivningen enten baseres på, eller suppleres med straffbarhetsvilkår om samtykke. Lovteknisk kan dette innføres på ulike måter. Enten kan det tilføyes krav om samtykke til den eksisterende ordlyden i strl. § 291, eller så kan dagens straffebud erstattes et overordnet krav om samtykke.

Dersom et samtykkekrav skal ha praktisk effekt, må det stilles grunnleggende krav til måten samtykke avgis på, som sikrer at samtykket er oppriktig.

La det være klart, det må tydeliggjøres at seksuell omgang uten samtykke er straffbart i norsk rett. Løsningen kan imidlertid ikke finnes i et samtykkebasert voldtektsstraffebud.

For det første er det klart at samtykket må være gitt som et uttrykk for individets frie vilje. Et gyldig samtykke forutsetter derfor at det er avgitt med fravær av omstendigheter som angitt i strl. § 291.

Samtykket må videre være gitt senest på handlingstidspunktet, og dekke hele handlingen. Dersom A samtykker til samleie vil imidlertid ikke dette anses som aksept til all form for samleie. Det kan derfor oppstå utfordringer i vurderingen av hva som er samtykket til. Et samtykke til samleie vil normalt forstås som et samtykke til seksuell omgang med samleie involvert, ikke som aksept for samleie med voldsbruk. Tolkningen av samtykket må derfor gjøres med utgangspunkt i hva som kan sies å være den etablerte forutsetningen for samtykket, hva fornærmede faktisk har sagt ja til.

Hvor grensen går mellom partenes etablerte forutsetninger og voldtekt, må derfor gjøres etter en nærmere vurdering av årsakssammenheng mellom maktbruken, være seg subtil eller tydelig, og samleiet. Dette vil åpenbart være en kompleks vurdering og er en problemstilling jeg savner i den offentlige samtykke-debatten.

Samtykket må videre være gitt av en samtykkekompetent person. Dette tilsier naturligvis at samtykkegiver ikke kan være under 16 år, ettersom dette er den seksuelle lavalder i Norge. I tillegg forutsetter samtykkekompetanse at parten er i stand til å forstå hva vedkommende samtykker til, herunder resonnere for og imot om vedkommende ønsker seksuell omgang.

Samtykkekompetanse har derfor nær sammenheng med «ute av stand»- vilkåret, og spørsmålet om fornærmede kunne ta stilling til om den seksuelle omgangen var ønsket eller ikke. Kognitiv svikt og psykisk utviklingshemming kan derfor være omstendigheter som utelukker samtykkekompetanse, og gjøre forholdet svært vanskelig å vurdere. Det avgjørende vil være om de aktuelle omstendighetene eller diagnosen er årsaken til at gjerningspersonen kunne ha seksuell omgang med fornærmede, ikke om fornærmede samtykket eller ikke.

Vurderingen av om det foreligger et gyldig samtykke innebærer derfor en relativt  omfattende skjønnsmessig vurdering og vil neppe gjøre behandlingen av slik saker lettere, verken for domstolen eller for fornærmede. Likevel er vi alle enige om at seksuell omgang uten samtykke er og skal være straffbart. Betegnelsen voldtektbør derimot forbeholdes de mest krenkende og alvorlige seksuelle overgrepene, der graden av tapt selvråderett står sentralt.

Hensynet til seksuell autonomi bør derfor i stedet hensyntas som en rettesnor i forbindelse med klassifisering av seksuelle overgrep, ikke som et argument for å innføre samtykkebasert voldtektslovgivning.

Kriminalisering av ufrivillig seksuell omgang uten samtykkeutelukkende omstendigheter bør  løses gjennom en reform av seksuallovbruddskapitlet og systematikken i seksuallovbruddene, med utgangspunkt i klassifisering av handlingen og i hvilken grad den krenker den seksuelle autonomien. I tillegg bør løsningen på voldtektsproblematikken også søkes i omfattende holdningsskapende, forebyggende arbeid i den aldersgruppen som gjør seg mest gjeldende i politiets voldtektsstatistikker.