– Det ulovlige samarbeidet har svekket konkurransen mellom dagligvarekjedene i mange år. Dårlig konkurranse betyr normalt høyere priser for forbrukere. Når det gjelder dagligvarer, rammer det oss alle, sa konkurransedirektør Tina Søreide tirsdag morgen
Bakteppet er at analysefirmaet ACNielsen alllerede i 2007 avviklet sin ukentlige prisrapportering til Norgesgruppen, Rema, Coop og Ica, etter at Konkurransetilsynet påpekte at dette kunne være ulovlig. I 2011 inngikk kjedene en avtale om at de med håndscannere kunne innhente priser fra hverandres butikker.
Løpende info
Som følge av samarbeidet fikk alle løpende info om hverandres priser, noe som gjorde det mer attraktivt å øke prisene enn å senke dem, mener tilsynet.
– Når det kun er snakk om få timer før konkurrentene kan følge et priskutt, svekkes viktige insentiver til å konkurrere gjennom å kutte prisene. Resultatet er svakere konkurranse, uttaler Magnus Friis Reitan i Konkurransetilsynet.
Overtredelsesgebyret på 4,9 milliarder kroner, fordelt på tre kjeder, reflekterer den store omsetningen i bransjen, sa tilsynet under mandagens pressekonferanse.
Åpne data
Bransjen har argumentert med at den kun har innhentet åpent tilgjengelig informasjon, men tilsynet mener omfanget og systematiseringen av innhentingen gjør den ulovlig.
– Når konkurrenten følger raskt, så forsvinner deler av poenget med å kutte prisen, sa Reitan på pressekonferansen.
Kjernen er at det formaliserte samarbeidet mellom kjedene gjorde det mindre interessant å redusere prisene, og mer interessant å øke den. Et internt notat tilsynet har bevissikret viser at dette også internt var en effekt kjedene var oppmerksomme på.
Klager på vedtaket
I en pressemelding skriver Coop at de stiller seg «fullstendig uforstående» til tilsynets vedtak, og alt ligger dermed til rette for en langvarig prosess i rettsapparatet.
– Vi kommer til å påklage Konkurransetilsynets beslutning og om nødvendig forfølge denne saken rettslig. Inntil saken er endelig avklart, noe som vil ta tid, blir det helt feil å spekulere i eventuelle konsekvenser, sier Coop Norge-sjef Philipp Engedal, ifølge NTB.