Bakteppet for den prosessuelle dragkampen som pågår i Oslo tingrett, er en lovendring som trådte i kraft fra 1. juli. Den har blant annet innført totalforbud mot innleie fra bemanningsforetak til byggeplasser i Oslofjordområdet. Samtidig er det innført strengere regler for bruk av innleie i alle bransjer over hele landet, med noen unntak.

De nye reglene var sterkt ønsket av LO, men sterkt kritisert av arbeidsgiversiden. I dag pågår det to separate rettstvister: Én begjæring om midlertidig forføyning og ett ordinært søksmål. Saksøkerne er forskjellige grupper arbeidsgivere innen den berørte bransjen, og begge saksøkerne anfører at loven strider med EØS-retten.

Annonse

Ledig vikariat for jurist med interesse for fornybar energi

To forskjellige svar

Samtidig har ESA, på egen hånd, åpnet sak mot Norge, med akkurat samme argumentasjon som bemanningsbransjen. ESA skrev blant annet: «ESA mener at restriksjonene som Norge har innført, ikke kan begrunnes ut fra allmenne interesser, siden målsettingen er i strid med det todelte målet i vikarbyrådirektivet om å beskytte vikarer og sørge for fleksibilitet i arbeidslivet. ESA finner også at restriksjonene ikke er forholdsmessige».

Den midlertidige forføyningen ligger nå i Borgarting lagmannsrett, og der sa retten nylig nei til å forelegge saken for EFTA-domstolen. Det ordinære søksmålet er på sin side ikke kommet lenger enn til tingretten, men der er retten komme til motsatt konklusjon: Tingretten sier ja til å sende saken til EFTA-domstolen, mot statens innsigelser.

Beslutninger om foreleggelse er en avgjørelse som ikke kan ankes, men nå har departementet i stedet sendt en begjæring om omgjøring til Oslo tingrett.

– Fullt mulig

I prosesskrivet viser Ida Thue fra Regjeringsadvokaten til at lagmannsretten er kommet til motsatt resultat, og skriver blant annet:

«Saksforberedende dommer, lagmann Eyvin Sivertsen, har god kompetanse i og lang erfaring med EØS-rett. Han er en av tre dommere i Borgarting lagmannsretts ressursgruppe for EØS-saker (årsmelding 2022 s. 8). Sivertsen har tidligere besluttet å forelegge spørsmål for EFTA-domstolen i saker hvor det har vært grunn til det (E-10/17, Nye Kystlink AS mot Color Group AS og Color Line AS). I dette tilfellet var vurderingen at foreleggelse ikke var nødvendig. Forføyningssaken og vår sak gjelder det samme regelverket for innleie. De EØS-rettslige spørsmålene er også i hovedsak de samme (bortsett fra spørsmålet om erstatningsansvar). Etter statens syn er det ingen relevante forskjeller mellom sakene som tilsier at behovet for foreleggelse er ulikt.»

– Staten er positiv til å be om rådgivende uttalelser i saker hvor det er nødvendig. Forutsetningene for å be om en rådgivende uttalelse er imidlertid ikke til stede i dette tilfellet, fordi eksisterende rettspraksis gir god veiledning om alle aktuelle tolkningsspørsmål. Dette bekreftes da også ved at lagmannsretten, etter å ha satt seg grundig inn i saken, har kommet til at det ikke er nødvendig eller hensiktsmessig å forelegge tolkningsspørsmål. Staten er selvsagt klar over at beslutninger som dette ikke kan ankes, men det er ikke noe i veien for å be om at de omgjøres. Det har skjedd flere ganger før, og det er fullt mulig dersom gode grunner taler for det, som i denne saken, sier Ida Thue i en epost til Rett24.

Annonse

Erfaren forretningsadvokat

– Vi er meget overrasket

Saksøkerne i forføyningssaken er en gruppe som representeres av Odd Stemsrud fra Grette, mens saksøkerne i det ordinære søksmålet er en gruppe som representeres av Nicolay Skarning fra Simonsen Vogt Wiig.

– Vi er meget overrasket over at Regjeringsadvokaten prøver å omgjøre en beslutning som ikke kan ankes. Her gjøres alt for å unngå EFTA-domstolens vurdering av innleierestriksjonene opp mot EØS-avtalen. Staten og Regjeringsadvokaten har tydeligvis intet lært av NAV-skandalen, selv om ingen forhåpentligvis skal sendes urettmessig i fengsel denne gangen, sier Skarning.

Stemsrud fra Grette sa i forbindelse med anken i forføyingssaken at regjeringen har «mistenkeliggjort en hel næring».

– Regjeringens politikk vil medføre nedleggelser, bortfall av arbeidsplasser og oppsigelser av ansatte, da særlig av personer fra andre EØS-land, som regjeringen selv definerer som en sårbar gruppe, sa Odd Stemsrud til Rett24.

Departementet hevder på sin side at reglene for det første ikke strider med EØS-reglene, og for det andre at de virker helt etter hensikten, som nettopp er å redusere bruken av bemanningsbyråer.