Som en av medgründerne i investeringsselskapet Askeladden og Co, har Karl-Axel Bauer gjort det til en levevei å røske opp i skjermede bransjer. Frisørkjeden Cutters er blitt det mest synlige eksempelet, men idéen er å lansere lignende konsepter innenfor typisk store tjenesteytende bransjer, som helsefirmaer, skjønnhetssalonger, servering, kjøreskoler, begravelsesbyråer og deler av varehandelen.

Men advokatbransjen holder de seg unna. Sist uke deltok Bauer i en paneldebatt på Lawbotics' åttende utgave av arrangementet «Oslo Legal Tech Meetup», arrangert av Lawbotics-gründer Merete Nygaard, i samarbeid med Gyldendal. Der stilte man spørsmålet: «Nærmer advokatbransjen seg sitt Kodak-øyeblikk?»

Kodak-øyeblikk er blitt en metafor på selskaper som går under fordi de ikke makter å omstille seg.

Pris liten rolle

Men mens vi normalt blir fortalt hvordan en revolusjon alltid er like rundt hjørnet, er Bauers budskap til advokatene mer uortodokst: Her skjer det nok ikke så mye på ei stønn.

Les om UiOs juridiske tech-satsing her

– Vi mener at advokatbransjen i utgangspunktet virker som attraktiv bransje å gå inn i, den har alle karakteristikker for en bransje som er moden for disrupsjon. Den er lite regulert, det er ren tjenesteyting, og den har svak og fragmentert konkurranse.

– Men...?

– Men så er det noe som trekker imot. Dette er et komplisert marked, fordi det er så mange forskjellige fagfelt, der lovene forandrer seg. I tillegg kommer at de store pengene er på områder hvor verken pris eller brukeropplevelse spiller så veldig stor rolle. Der det er store finansielle eller emosjonelle verdier i spill, så handler det mer om å velge det trygge og vante. Man følger råd fra den man jeg stoler på, pengene betyr mindre.

– Så her blir det ingen omveltning?

– Jo, men det kommer til å ta mye lenger tid. Jeg tror ikke det er på corporate det kommer først. Jeg hadde ikke vært så veldig bekymret om jeg var Selmer eller Wiersholm. Jeg tror ikke det kommer så store endringer de aller nærmeste årene, og hvert fall ikke i deres segment. Men det fortsatt veldig mye de ikke gjør som de burde gjøre. Prismodellen for eksempel, det er en lavthengende frukt. Kundehåndteringen kunne blitt veldig mye bedre.

Fastpris

Bauer mener spesielt at firmaene burde finne fastpris-løsninger, som alternativ til å fakturere hvert 15. minutt.

– Hvor kommer endringene først, tror du?

– Jeg tror alle som opererer i massemarkedet, bør være obs. Det er de standardiserte massefortolkningene som er mest egnet for algoritmer. Testamenter og enkle aksjonæravtaler, for eksempel.

De andre deltakerne i debatten var Telenor-topp Anne Dingstad Vabø, psykolog Cathrine Mostue, og Selmer-partner Thomas Wetting.

Hele arrangementet kan du se her