Vi viser til kommentaren på Rett24 der Eirik Holmøyvik har kritisert rapporten om dommerfullmektigordningen i lys av uavhengighet, og etterspurt formålet med å ha dommerfullmektiger i utdanningsstillinger i domstolene.

Arbeidsgruppen, som er nedsatt av Domstoladministrasjonen, er ikke et lovutvalg. Arbeidsgruppens mandat har vært å utforme tiltak for fremtidens dommerfullmektigordning på grunnlag av Domstolkommisjonens forslag. Det er som kjent kommisjonens flertall som har foreslått å videreføre dommerfullmektigordningen som en utdanningsstilling, kombinert med ulike tiltak for å styrke uavhengigheten og forsvarligheten ved ordningen. Arbeidsgruppens forslag er utarbeidet innenfor denne rammen.

Som allerede skrevet om har arbeidsgruppen foreslått flere tiltak som vil sørge for at dommerfullmektigenes uavhengighet styrkes, blant annet en fast periode på tre år istedenfor et tidligere valgfritt tredje år, ansettelse gjennom et råd og ikke sorenskriver alene, og tydeligere begrensninger som gjør sakstildelingen mindre skjønnsmessig. I tillegg anbefaler arbeidsgruppen at andelen dommerfullmektiger maksimalt skal være på en fjerdedel målt opp imot den totale andelen dømmende i domstolen. Samlet innebærer tiltakene at domstolens og dommerfullmektigenes uavhengighet styrkes betydelig.

Samtidig som uavhengigheten til ordningen styrkes må ordningens funksjon ivaretas. Dommerfullmektigordningen er en av de viktigste måter å rekruttere embetsdommere på. Over 80 prosent av dagens embetsdommere har tidligere vært dommerfullmektiger. Som flere ganger omtalt er det blitt vanskeligere å rekruttere embetsdommere. Dommerfullmektigordningen må derfor være attraktiv for å sørge at de beste juristene søker arbeid i domstolen, både som dommerfullmektig og senere som embetsdommer.

På grunn av dagens lønnsbetingelser slutter de fleste dommerfullmektiger etter halvannet år i stillingen og halvveis i opplæringsløpet. For god kompetanseutnyttelse og best mulig rekruttering anbefaler arbeidsgruppen at dommerfullmektigstillingen gjøres mer attraktivt ved trinnvis høyere lønn og en tydeligere progresjon i opplæringen og saksavviklingen. Det vil gi bedre avgjørelser og tjenester til befolkningen.

Arbeidsgruppen har hatt bred forankring i domstolen og synspunktene til våre viktigste aktører og brukere har kommet til uttrykk. Anbefalingene er enstemmige og balanserer hensynet til uavhengighet og domstolens fremtidige behov for dommere.