Bakgrunnen for lovendringen er at det i dag kun er de involverte foretakene som har mulighet til å bringe Konkurranseklagenemndas vedtak inn for domstolene. Staten selv, ved Konkurransetilsynet , har ingen søksmålsadgang.
Til sammenligning har Skatteetaten i flere år hatt adgang til å gå til sak mot Skatteklagenemnda. Den første dommen av denne typen kom i 2019.
Les: Finansdepartementet vant i Staten vs. Staten
Næringsdepartementets innvending mot dagens ordning er at Konkurransetilsynet står uten en prosessuell adgang til bringe prinsipielle spørsmål inn til en rettslig avklaring.
Skjevhet
«Det foreligger derfor en skjevhet i håndhevingsregimet for konkurransereglene. Muligheten for å kunne håndheve konkurransereglene effektivt – herunder å forfølge det tilsynet mener er uriktige vedtak i Konkurranseklagenemnda, og å sikre muligheten for rettslig avklaring i domstolene – er etter departementets syn en forutsetning for at konkurransereglenes formål skal kunne oppnås. Hensikten med søksmålsadgang for Konkurransetilsynet er dermed å sørge for at konkurransereglene kan håndheves mer effektivt enn i dag», skrev departementet i proposisjonen.
Loven ble vedtatt i Stortinget for tre uker siden, og sanksjonert i statsrådet som ble holdt tirsdag. Ikrafttredelsen er satt til 1. juli.
Da saken var på høring i fjor vinter, kom det innvendinger mot forslaget fra flere hold. Advokatforeningen mente blant annet at det å gi et forvaltningsorgan adgang til å overprøve sin egen klageinstans vil bryte med alminnelige forvaltnings- og sivilrettslige prinsipper.
Bør utredes
«Konkurransetilsynets stilling er her ikke unik sammenlignet med en rekke andre tilsynsorganer. Dersom departementet mener det er behov for en endring, bør spørsmålet utredes mer prinsipielt», skrev Advokatforeningen. Også Wikborg Rein var av samme oppfatning, og skrev:
«Vi har forståelse for departementets argumenter tilknyttet Konkurransetilsynets rolle i å beskytte viktige offentlige interesser, og ser at også tilsynet kan ha en interesse i å påklage Konkurranseklagenemndas vedtak. Etter vårt syn vil det likevel være prinsipielt betenkelig å gi Konkurransetilsynet søksmålsadgang dersom nemnda skal fortsette som et overordnet forvaltningsorgan. Konkurranseklagenemnda skal treffe materielt riktige avgjørelser, og det fremstår for oss helt unaturlig om Konkurransetilsynet skal kunne bringe slike forvaltningsvedtak inn for domstolene av eget tiltak. Om nemnda derimot skal fungere som en reell domstol og ha saksbehandlingsregler tilsvarende de som gjelder for de alminnelige domstolene, blant annet med full bevisføring under en muntlig forhandling, er det mer naturlig å gi tilsynet søksmålsadgang.»
Datatilsynet, Forbrukertilsynet, Konkurransetilsynet og Regjeringsadvokaten var på sin side positive til forslaget, og regjeringen har altså valgt å kjøre videre med endringen.
Ikke preg av overordnethet
I proposisjonen erkjente departementet at et underliggende forvaltningsorgan som hovedregel er bundet av avgjørelsene til klageorganet. Samtidig vises det til at Konkurranseklagenemnda, etter departementets syn, ikke har det preget av overordnethet i relasjon til Konkurransetilsynet som tilsier at tilsynet ikke skal kunne be domstolene om å gjøre en rettslig vurdering av nemndas vedtak.
«Forskjellen fra det alminnelige forvaltningshierarkiet når det gjelder Konkurranseklagenemndas overordnethet i relasjon til Konkurransetilsynet, understrekes også av måten nemnda behandler flere av sakene på. Til motsetning fra den alminnelige saksgangen i klageprosesser i forvaltningen, opptrer for eksempel Konkurransetilsynet og motparten (foretaket) ofte mer som prosessfullmektiger, slik de ville gjort for domstolene», heter det i proposisjonen, som du finner her.